Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, June 30, 2009

Puteri Ayu

Salam semua...
Ceria tak hari nie?alaa...jangan laa sedih2,merajuk2..merajuk pun kejap jer udah ler ye..
Meh2,tengok kuih puteri ayu kite nih..hiiii
Puteri ayu nih terlebih 'ayu' taw..siap ader tahi lalat banyakkk..hahaa
Sebab yg membuatnya tuh kan,boleh pulak 'terlupa' buang kulit hitam kelapa tuu..
Saje xnak sebut 'malas'..hak hak

Patut laa lain macam jerr..macam x sedap hati jer masa nak ngukus tuh..ekekee..
Tapi tak kesah ler kann..bukan orang lain gak nak makan..keluarga sendiri dan kawan2 hb kat ofis jer..
Errkk!kawan2 hb???adehh,abis laa kuih aku kena gelak diorg..huehuee.
Tapi aku agak pasti gak pasti ada di antara diorang yg 1st time makan kuih nih.ahaks (nak sedapkan hati sendiri)eheee... :P

Cara nak buat adunan nih lebih kurang nak wat apam senyum jugak..mudah jer..ehe..
Baru pecah darre acuan nih taww..hihii
Cuba resepi mama kastam tioman yg terer buat kuih2 tradisional kat myr tuh..
mama nih 'spesis' kak fida myr juga..tak kedekut ilmu kuih muih tradisonal nih.hehee..

Jadi,apa kata.. kita c n p saja dari myr?setujuu tak??" SETUJUUUU!!"...jawabku sendiri.
Jom semak..

Bahan-bahan ( 55 biji )

  • 4 cawan tepong gandum
  • 1 1/2 cawan gula caster
  • 3 biji telor
  • 1 1/2 cawan santan ( 1 paket santan segera +1 1/2 cwn air )
  • 1 sudu makan ovelette
  • 1 sudu makan baking powder
  • 1 sudu teh pewarna hijau
  • Inti kelapa
  • 1 biji kelapa parut putih sahaja
  • 2 sudu teh garam
  • 1 sudu makan tepong ubi

Cara-cara

  1. Ayak tepong bersama baking powder, ketepikan.
  2. Putar telor + gula sehingga betul2 kembang.
  3. Masukkan ovelette dan pewarna hijau, putar lagi sehingga sebati.
  4. Masukkan tepong sedikit demi sedikit berselangseli dengan santan sehingga habis.
  5. Inti kelapa- satukan semua bahan, gaul sehingga rata.
  6. Sapu acuan dengan minyak, ambil sedikit inti kelapa, tekan2 dalam acuan tadi, tuang adunan. Kukus selama 5 minit.
Sedappp...hubby suka makan.kalo xnak buat banyak buat ler separuh adunan yer...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

8 Komen Di Sini:

~~ciklinn~~ said... [Reply to comment]

wah sedapnyer kuih ni.... lama tka mkn... nak buat mals..mintak seketuii dua plsss....

dotblogspotdotkom said... [Reply to comment]

terasa macam dah dekat bulan puasa la plak... huhuhuhu

Softtouch [Hanim] said... [Reply to comment]

wa...puteri ayu...sedap nie nak2 kalu dapat yg lembut2..kdg2 beli ade terkena yg keras punya,mcm kenyal lah..bila la kita nk cube masak apam2 ni..acuan xde..sy kuih muih krg lah sue..:)

HaSue said... [Reply to comment]

~~ciklinn~~ :mintak seketui 2 ekkk...bleh jer..cik linn sampai sini jer sue buatkan terus..hee

dotblogspotdotkom:ye ke..hehe

Softtouch[Hanim]:ooo..yg kenyal tuh dier lambat kukus tuh. nih lepas adun kena terus dikukus sebab mnengandungi b.powder

Mr PenyuBiru said... [Reply to comment]

hehe..tersenyum jer bila aku lihat kueh ni. ni antara kueh yg paling aku suka. apa² kueh yg kaler hijau,aku suka.

Ainazli said... [Reply to comment]

pernah buat seri ayu nie, tp tak beraper nak jadi ayu, mungkin malu2 lagi kot..hehhehe..mesti n mesti cuber resepi nie pulak, harap hasilnya menjadi..

Hanee AJ said... [Reply to comment]

yg ni xguna pandan eh?

HaSue said... [Reply to comment]

Hanee AJ > nampaknya x guna..tp kalo nak letak paste pandan utk aroma pandan apa salahnya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...