Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, October 31, 2011

Resepi Doh Karipap.. baru belajar kelim mengelim..hee

Assalamualaikum..
Haiii..bertemu semula dalam minggu baru...ada yg merinduiku?ahaks..soalan gedik2 lak kuar ek..
OKlah..ni entri yang patut kuar minggu lepas..tapi macam biasa..kalau malas mengeram lama2 depan lappy nak merefresh internet lembap..akan banyak laa entri atau gambar yang di'eram' dalam folder..cuma tak tau menetas ke idak jer

Semenjak merasa sendiri karipap yang dibuat oleh Tun Telani dulu tu,memang teringin lak nak cuba sendiri resepi tun nih..lagi pulak bila ramai rakan blogger masakan yang dah mencuba sendiri dan mengakui kesedapannya...jadi buat korang yang belum mencuba tu,boleh laa buat doh karipap guna versi tun nih pulak yer

Memandangkan semua orang yang menayang karipap tu semua pandai2 mengelim belaka..aku pun cuba2 bakat mengelim nih..sebenarnya aku suka guna acuan jer..ada dua pattern acuan nih kan..saiz pun ada banyak..ehee..aku suka acuan yang leper sikit kelimnya tu tapi mana tah jauh terperosok dalam gobok agaknya sebab dah lama tak mengaripap..eh rosak bahse.

Cam biasa,tempat nak buh karipap yang sedia nak digoreng tu kena tabur tepung sikit2..tapi doh ni ok jer kot tak tabur tepung..hehe..
Sungguh aku tak pandai mengelim nih..ada laa beberapa ketui jer yang comel2 sket.hee..comel ler pada aku yang tak reti ngelim nih.kehkeh..kena banyak prektis lagi ler nampak gaya kan..dan perkhidmatan acuan masih diperlukan. :D


Bila dah jadi sikit2 gini keliman tu memang seronok jer..lagi2 kalo ada banyak masa nak mengelim..
Apa2pun terima kasih Tun Telani yang kongsikan resepi nih ekk tun.. akak kongsikan kat sini lak yer..ayat akak edit sikit bagi nak senang paham..tq2 :)
Terima kasih gak buat kawan2 blogger yang kongsikan hasil karipap korang yang menambah semangat nak mengaripap..maaf ye tak tersebut satu2..kang ada yang tertinggal ada plak kecik ati..hehe..

Doh Karipap
Resepi:Tun Telani@qurrataaayun.blogspot.com
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

4 cawan tepung
2 tbs marjerin
1/2 cawan minyak
3/4 cawan air
1/2 tsp garam

Cara-cara:
  1. Panaskan margerin dan minyak dalam periuk. Tutup api.
  2. Tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu atau hand whisk(jgn guna tangan, melecur nnti).
  3. Dah sejuk sedikit, campur garam dan air.
  4. Uli sehingga menjadi doh.. siap! Bolehlah buat karipap bersama inti kesukaan masing2.
Yang belakang kanan tu contoh yang guna acuan biasa..
Doh ni memang best..kalo buat tertebal sikit pun masih menten sedap! Biasanya kitorang suka jer karipap yang berjerawat tapi kali nih wat gak yang kulit halus mulus..sibbaik semua gak laris.hehe..wat bekal masa masuk utan best nih.heh. :D

Aritu aku buat inti kari daging cincang+kentang..sebab masa tu takde kacang panjang..petangnya tu carik gi kedai..syukur jumpa kacang panjang..

Jadi malamnya tu terus buat karipap lagi tapi kali ni buat inti KenCang(kentang+kacang)..inti karipap paling digemari di rumah nih..kalo keledek tu tak berapa suka lak bos aku tuh sebab rasa manis2 tu..huhuu.. inti kencang memang kegemaran kitorang dari dulu lagi..

Korang suka inti karipap apa ekk??
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

32 Komen Di Sini:

Lya Colours said... [Reply to comment]

cantik kelim tu
saya kalau buat karipap, pakai acuan je
tangan memang x kreatif. huhu

umie said... [Reply to comment]

mcm senang jak resepinya kak sue...nak minta copy resepi lok..nak molah entah bila x tauk..hehehe

izahdaut said... [Reply to comment]

Ku nampak awann.. Hehe.. Aku dah buat n mmg suke resepi doh ni. Tq

Tina Othman said... [Reply to comment]

cantiknya kelim, saya mmg tak reti, penah try tapi tak lawa

first time dgr inti karipap letak kacang panjang ni

Amie said... [Reply to comment]

dah kira luluslah tu kelimannya tu Hasue...kak Amie bagi A, ha hahahh sebenarnya Kak Amie pun baru buat karipap juga, tapi dek terlalu lama tak mengelim terkial-kial tangan dibuatnya... hasilnya ada yang okey, ada juga yang hodoh...jom tukar karipap nak?

CT Delima said... [Reply to comment]

As'salam Hasue

Simpan sikit karipap yang lom goreng tu ya, sila2lah poskan ke sini. jangan lupa frozen kan dulu, kang sampai kat kl dah lencun ..hahaha

Dah handal lah tu mengelim, berbanding kita ni yang masih kaku nak kelim2 segala..hehehe. k.ct suka inti kencang gak, tapi kalau dapat inti dayam sedap gak..hahaha. daging + ayam jd dayam nasib baik bukan bayam :D

Noli said... [Reply to comment]

laparr jadinyaa..nk wat jugak la nnt..tq

K.Nor said... [Reply to comment]

cantik la tu kelim nya sue.. dah boleh buat jual2 ni.. tp kalau tak cantik inti dan kulit tu sedap , tetap laku gak! hehe..

ehh apasal awan banyak ngat ni.. :)

anymz said... [Reply to comment]

huuuiiiihhh..karipap..sedapnyaaaaa..

dah!! hari ni komen sikit je sue.boleh?hahaha..
Rindu arrrrrr dgn mama zhariff niiii.
dak sepet tu apa khabar?sehat?..Ingat zhariff simpankan sepet tu utk acik tauuuuuu..haha

tun_telani said... [Reply to comment]

waahhh.. kelim tu tahap omey lote dh tuu.. adeh. rosak bahasa akak ku sorang ni. pengsan org dewan bahasa dan pustaka tgk perkataan 'kencang' tu.. haha.. tun suka makan inti ayam n kentang. ni jadi ape nih? aytang?? ke kentang+ayam jadi 'kenam'? hahaha..

Ryo Azhar said... [Reply to comment]

kenapa tayang karipap je kekorang ni?hishhhhhh..jeles betol haku...

Nadiah Sidek said... [Reply to comment]

nak sikit kak...lama tak buat karipap...malas..huhu..

::Azura Rahman:: said... [Reply to comment]

Kencang???.. tergelak akak dik oi.. hahahaha..

btw, cantik gilos keliman karipap tu.. cer frozenkan then pos ke kzura.. :D

Chah said... [Reply to comment]

Whoaaaa..sue!! Comey kelim tu...sangat!!! Nk menuntut!!!

Liza said... [Reply to comment]

wahhh...siap ada inti kencang....hihihi

ilahjy said... [Reply to comment]

sue.. kak belajar kelim ni semasa di tingkatan 6. kwn baik bawa tanah liat dia tunjukkan cara kelim yg betul..sebelum tu kak buat ikut sedap hati jer.. itulah bermulanya sejarah kak belajar.. kira nie sue buat dah cukup cantik dah.. tahniah..

quinnie said... [Reply to comment]

aduss karipap...tengah hujan2 makan panas2 memang best..:)

Gee® said... [Reply to comment]

nak oder karipap 10 butir...nk yg rangup yer...heeeee

dari dapur nasya said... [Reply to comment]

salam Sue..akak cam xcaya je Sue baru belajar kelim karipap..cantik je..sangat sempurna..kalau akak kelim mesti jadik benda lain..hik...hik...

Ummi said... [Reply to comment]

Assalam Sue...waaahh dah buat eh resepi Tun ni..akak pun ada gak dlm kepala...tp tu laaa, masa nak mengelim2 ni pun mcam x cukup jek..silap2 akak pun tekan dgn acuan jek..maklum kita pun jarang mengelim...dulu2 mak buat x rajin nak mengelim, duk rajin goreng jek, sbb lepas goreng, akak yg ngap dulu...ekekeke

Anonymous said... [Reply to comment]

salam..kak hasue, saya dh try resepi doh karipap ni..tp doh jd cam masak skit sbb minyak panas..so,susah nak kelim..mcam mane ye..leh bg tips x??thanks.

HomeKreation said... [Reply to comment]

Sueeee.... cantik kelim tu, meh hantor ke Miri sedozen... nak makan puas2

HaSue said... [Reply to comment]

@Lya Colours
sama laa kite..hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@umie
nang sng jak tek eh..da masa leh cuba lak k.. ;)

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
nmpk gak ko awan tu ek..tah sape pilih tah.hehe..

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, tak sempat nak jenjalan sangat 2 3 hari ni MIL ada umah akk ...sedap tgk inti kencang tu, kat umah akk suka yg campur dgg ngan keledek atau kentang je, cantik tu klimannya. nape akk guna acuan dia jadi terbuka ek sue, ada petua petui tak heheh

ZarinAziz said... [Reply to comment]

salam hasue...dari paras rupa x mcm baru belajar...cantik dah tu kelim nyer...gebu jer kulit tu...tahniah2...

cik cek said... [Reply to comment]

Dah pro tu sue...kelim cantik dan molek je kak cek tgk...menarik inti karipap + kacang pjg....boleh gak dicuba nanti...:D

Pia said... [Reply to comment]

"salam sue..alamak,akak pun baru jer amik resepi dr blog rosaliza..resepi tun gak tu kan..tp lom buat..ehem,, bab nak mengelim tu lg msllh lah...pakai acuan jer kot.."

Naz / Nadz COSK said... [Reply to comment]

Hai Sue.. Cantik nye kelim karipap Sue.. Line internet ok ker Sue.. Akak nyer line, pepaham jer la musim2 hujan manjang ni..

iva | in my kitchen said... [Reply to comment]

oh sedapnyer karipap. ramai jugak saya tgk blogger buat karipap. actualy hari tu nak try buat tapi takut tak menjadi...nyehehe..inshallah lepas tgk blogger2 buat karipap, bagi semangat la pulak :)

nOOrsha said... [Reply to comment]

salam sue..lawo la karipap nih... licinnn jer..klim pun menarik hati... awww..aku nak inti kencang tuh... hahah... yang inti daging tu pun nak juge....haha..tak kire tak kire.. klo abih ko tlg watkn blik :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...