Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, October 21, 2011

Resepi Kuih Bakar Kentang (tanpa telur).. versi derhaka yang tak sengaja..

Wat tuk minum petang semalam..ingatkan kentang dah nak habis,rupa-rupanya...memang dah nak habis pun.. tinggal 4 bijik yang comel2 jer haa..aku ingatkan sebijik jer tinggal mula2 tu,rupanya yang tinggal sebijik tu adalah keledek..haish...

Bila tengok mek ampang menayang kuih bako semalam teringin gak nak try..kebetulan kebelakangan ni memang ushar2 nak buat kuih bakar kentang atau orang sarawak sebut bingka kentang..ehehe..orang Sarawak je ke sebut bingka? Biasanya kuih bakar2 gini memang disebut bingka rasanya.. :D


Dipendekkan cerita.. tah camna aku lupa buh telur. sekian..

Hurm..pendek sangat ek?versi cerita panjangnya sebenarnya gini...sebab petang semalam tu program nak pergi ikut incik laling gi memukat ikan keli,tapi ngengada gak nak buat kuih bakar ni haa..lepas tu rebus kentang,(guna pressure cooker..jap je kan..less than 5 minit after mendidih dah empuk)*angkat2 kening kat izahdaut lagi.

So masuk semua bahan2 dalam blender..kecuali tepung. Blend2 tu..pekat lak..dalam hati dah ingat dah,mungkin sebab step tu main nak senang je...lepas tu campur tepung....masih pekat,aku tambah ler lagi susu sejat..tambah dan tambah ikut suka hati..ngahaha..marah tuan punya resepi kalo terbaca nih..

Bila dah siap bakar tu cik abang pun balik dari kerja dan kitorang terus gi memukat(ceh,'kitorang' tau..padahal aku duk dalam keta jek..muekeke) ikan kat sungai2 kecik..kan musim hujan sekarang kannn..tu yang semalam dia beli pukat tuk acara tu..hihi
Balik tu,terus aku tengok bingka tu dan macam tak berapa hangus lagi atasnya.
Aku tekan2 lembut jer..lepas tu aku tabur bijan..dan bakar guna api atas je nak bagi masak bijan jap..

Tiba2 baru aku ingat aku tak letak telur rupanya...camana tah ter skip..takdir?usah salahkan takdir..ehehe
Nasib baik bila dah potong tu ia tak keras...lembut jer.. mungkin sebab hasil susu sejat yang aku tambah banyak2 sampai menepati adunan yang agak cair tu.heeeee...gitu laa cerita panjang dier..
Dah..ni resepi dia..nengok semalam kak Sheila pun dah cuba..mek penang nun pun dah cuba..cuma tak publish lagi kot.. eh dah publish rupanya..hehe
dan sebelum2 nih dah ramaiii yang cuba...
Minta izin tuan punya resepi asal,Kak Jun juga kak Asma yang sambut hari ulang tahun semalam..Selamat hari ulangtahun kelahiran buat kak Asma..maaf kak terlambat wish..semoga mendapat keberkatan hidup dunia akhirat...aminnn...Terima kasih sebab kongsikan resepi nih yer semua..izahdaut,aku amik dari dapur ko ye..ko tak bagi pun aku dah amik nih...halal yer mek.. :D Terima kasih semua!

KUIH BAKAR KENTANG

Source: Kak Jun & Kak Asma
Sumber:Izahdaut
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com *guna cawan 200ml

Bahan-bahan ( 1 family... )
2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek -hasue buh 250g
1 biji telur - hasue tak letak
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair- hasue letak 1 cawan susu cair

Cara-cara
Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
* jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min



Tekstur dia tetap lembut walaupun tanpa telur..sesuai laa pulak untuk mereka yang alergik telur kan..ehee...sedapp2..selamat mencuba!!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

18 Komen Di Sini:

CT Delima said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Hasue

awal sikit bersiaran hari ni, maklum ler sejuk kan kena lah awal bangun berebut masuk bilik air nak mandi bersih2, maklum ler semalam khamis kan...hahahaha. apa kes lak ni citer mandi2 dgn kuih bakar kentang..hahaha adoiii..sabor jer kan.

k.ct suka kalau ada kuih yang lembut macam ni. senang nak makan tak payah nak gigit sakan. kalau boleh telan terus jer telan...hahaha.

panjang pulak mengomen erk..baliklah dulu tak ada kopiO panas pun atas meja :D

anymz said... [Reply to comment]

menu ni dah ada dlm kepala nak buat hari ni..tp nak tggu sampai kentang tu expired dulu baru nak buat.muekeke
sue nak tau tak? Asma ni kan,rupa2nya tenggal dekaaat je dgn rumah akak.baru2 ni asma anta msg kat inbox fb akak.rumah akak pun dia tau kat mana.tapi kami belum ada jodoh utk berjumpa.
sedap ya sue bingka ni?..

Hari ni formal betul kannnn?maklum le hari jumaat kaaaaaaan.auwwwwwwww
hahahaha

Sheila Shafeareen said... [Reply to comment]

assalamualaikum dok tegelak baja ceta mek sue ni heheh memukat lg tu rajinnnya...x yg dah selalu g beli ikan ye....

kuih bingka bakar jadi juga x letak telur ..npk pun cantik lembut...warna pun menyerlah kuning..suka bab kat atas tu garing hemmmm ada lg ke...

Anna Qawina said... [Reply to comment]

wei pagi2 dah bercerita ttg kentang & pc nih, buat org stress jek...menu kentang sekali lagi terpaksa ditangguh ke masa yang akan diberitahu kelak..sekian..*mcm ayat sape tu ek? angkat kening kat kak Anim..* hehe

Ryo Azhar said... [Reply to comment]

tett!datang terjah awal pagi...ooo..lupa letak telur ye.kira xde effect yang leh mendatangkan kemudaratan lah tu ye...

HaSue said... [Reply to comment]

@CT Delima
w'kumsalam kak..
hahaha..tergelak golek2 bace komen kak ct nih...tu nak berebut ngan sapa gi mandi tu kak..kalo ngan laling akak tu mandi sesama jer la..haha..part mlm jumaat mmg x bleh blah.haha..

memang lembut jer..si zhariff pun leh makan.tp idak ler sebijik2..cubit2kan jer..hihi..kopi o panas 1 cawan!!

Erani Zuhran Mohd Nor said... [Reply to comment]

Wah.. bagus Sue atas kealpaan nko...hehehe. tak der telur pun sedap kan? Takut2 gak nak try buang telur kalau resepi tu ada telur.. takut tak jadi.. tapi ni kira ok la kan.
Anak2 Era memang alergik telur jadi resepi ini akan dicuba tak lama lagik!

HaSue said... [Reply to comment]

@anymz
Buat kak jangan x buat..hehe..
Lor yeke kak?lepas ni mesti ada perjumpaan yg boleh membangkitkan kejelesan tu kan..huh..eh cam jeles ke ek..haha...
sedap kak..kalo famili bsr harus doublekn adunan rasanya.takut x cukup..

haa..yer..formal la sgt kak nim..pahamm2..hahahaa

Lieya said... [Reply to comment]

Kuih bakar kentang??? Yummmyyyy sedapnyeeee....

rahel said... [Reply to comment]

Hasue,Rahel datang bawa' pinggan ni,nak mintak kuih bakar tu..ada lg k?

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply to comment]

habislah sana-sini dah giler kentang!

in my kitchen | in my studio said... [Reply to comment]

mashallah, sedapnyer nampak kuih. inshallah akan try.thanks for sharing.

Love, Iva

tun_telani said... [Reply to comment]

sungai dekat ngan umah ke kak sue? siap blh tinggal kuih dlm oben tu? kalau tun nk kuar tinggal2 kuih nih, takut blk dh hitam legam kuih dlm oben tu.. huhu..

adoii.. tun yg dh kawin ni pun blushing baca komen akak2 ni tau.. tuu nnti budak2 bawah umur baca ni sape nk bertanggungjawab nii...

ps: tun ingatkan bingka n kuih bakar tu lain.. hihi

cik cek said... [Reply to comment]

Alamak lambat sampai lagi kak cek ni...sudah sampai sini ini kuih bakar kentang...tak de telur lagi...nak try...nak cuba nanti...he he..:D

Zaliedana said... [Reply to comment]

Alahai sama lak menu kita klmarin eks..Punyalah cite panjang lebar,lawak toi lah akak nih..Sy wat 1adunanmmg cukup sgtlah sbb family kecik kan..Syifa n nana pon suka,smp pagi nih bf ngan kuih nila..Kat pg panggei bengkang kak..

izahdaut said... [Reply to comment]

ko bercerite mcm suh aku membayangkan ko sama singsing kain batik gi memukat nuha. hahahaha..ampess je kan

sue.. ke ko saje tak letak telur nak simpan buat kek lapis? hehehe..tapi nampak lembut lembik2 jugak tu kot.

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue..jimat telur sebiji hehehe..tak pe sue kalo rasanya masih lembut n sedap. lemak2 susu la kan..org yg dah panadai masak, masak apa pun jadi hehe

bil bil said... [Reply to comment]

wah perlu di coba, makanan favorit aku ini

regard
resepi kuih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...