Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, October 21, 2011

Resepi Kek Lapis Sisik Ikan... [versi sisik dinasour?]

Taraaaaa...satu lagi resepi kek lapis sarawak yang femes!!

Para pembuat dan penggemar kek lapis Sarawak pastinya tahu atau kenal dengan kek lapis yang satu ini..
Resepi asal adalah dari pembuat kek lapis sarawak yang terkemuka iaitu Puan Rabiah Amit..tapi nampak gaya sekarang ni dah banyak diubahsuai ikut citarasa masing2...cuma skill membuat 'sisik' itu masih dikekalkan kerana masih mengguna nama yang sama dan haruslah kreditkan kepada empunya skill asal iaitu Puan Rabiah...

Kek nih aku buat minggu lepas..eh minggu yang satu lagi kot..lupa lak tarikh kejadian,tapi sebelum aku buat kek lapis evergreen tu la..dalam minggu tu jer 2x aku buat...cuma yang mula2 tu aku malas amat laa nak snap gambar lagipun sebab tau dah.. lepas tu mesti ada buat lagi..ada penggemar katekan..hehe
Sebenarnya my laling dah request kek nih since raya aritu...tapi kan sekarang ni susah nak cari hawflakes yang ada logo halal ni haa.


Sebenarnya kalau ikutkan resepi n skill asal tu guna hawflakes yang bulat2 kecik tu..jadi bila dah jadi isu tu kite pun tak yakin laa nak guna dah..guna yang beso ni laa pulak kan..diyakini halal oleh JAKIM.

Jadi nak buat 'sisik' tu,takkan nak cucuk beso2 gedabak gini kan...aku pun,potong 4 ler asam manis tu...
Gini haaa...

Dah dipotong tu..senang laa sikit nak mencucuk2 jadi sisik kannn...tapi aku nih kan buat kerja kekadang ditemani suara orang mengilai menangis kat lutut..jadinya kerja pun tau nak siap jelah..hihi..

Ni nak kongsikan nih.
Kot2 ada yang wondering(tertanya2) kenapa ia dipanggil sisik ikan..tengok bawah nih yer..

Dah tengok? Cam sisik kan pattern tuuu...nih dah dilapis ngan adunan seterusnya nih..dah masak tadi tu kan,2 lapisan..baru cucuk2 ngan asam manis. lepas tu baru buh adunan lagi..
Haa,cuba bayangkan sebelum ni orang guna asam manis yang bulat tu..cucuk2 gini gak..sebab tu laa namanya sisik ikan..jadi aku buat guna hawflakes segi empat ni cam sisik dinasour lak ghupanyer tuh..eh dinasour ada sisik ke? cam sisik tenggiling kot?kakaka..

Gini laa lebih kurang rupa kek tu bila dah siap..kek aku buat nih tak berapa hensem..korang buat ler santek2 yer..aku buat 3 layer je cucuk sisiknya tu..

Kek ni amat aku rekomenkan kat penggemar kek asam manis..sedappp sangat! ke tekak kitorang la..Perisa horlicks dan asam manis..Tekstur kek gebu yang lembap dan lembut. hah dah macam penjual kek dah ni..
Kalau tak gemar asam manis,takyah letak asam manis ler..jadilah kek lapis horlicks aje..

Aku kongsikan di sini resepi yang aku alterkan sikit dari resepi asal sebab resepi asal manis sangat.. lepas tu bahan lain aku ejas2 gak..tapi masih tak lari dari resepi asalnya yer..ehe..nak tengok resepi asal boleh jer korang google sendiri ek..ramai dah mencuba tu..
Kalau nak tengok yang Pn Rabiah Amit buat leh dapatkan buku resepinya di pasaran yer.hehe

KEK LAPIS SISIK IKAN
Resepi & skill asal: Pn Rabiah Amit
Resepi: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2:
  • 10 biji kuning telur
  • 2 biji putih telur
  • 150 gula halus
  • 1 sudu makan ovelet
  • 110ml air sejuk(dari peti sejuk)
  • 1 tin kecil serikaya-170g)
  • 100g horlicks
  • 1 sudu kecil esen vanila(optional)-tak letak pun takpe
  • 5 sudu makan susu pekat
  • 300g mentega
  • 200g tepung hongkong/superfine
  • Asam manis-hasue guna yg segiempat besar dan dipotong 4
Cara2:
  1. Dalam sebuah bekas,masukkan mentega dan susu pekat. Pukul sehingga sebati dan berkrim. Ketepikan.
  2. Dalam bekas lain,masukkan telur,gula dan ovelet dan pukul sehingga kembang. Kemudian masukkan serikaya sambil terus dipukul lagi. Masukkan horlicks,tepung(sudah diayak) dan esen vanila. Kaup balik/pukul sebati guna kelajuan minima.
  3. Setelah itu masukkan air sejuk sedikit demi sedikit sambil terus dipukul sehingga sebati..
  4. Gunakan senduk dan gaul(kaup balik) adunan agar benar2 sebati.
  5. Panaskan oven pada suhu 150c (api atas sahaja). Griskan loyang dengan mentega dan tabur tepung rata2..boleh juga gunakan baking paper untuk alas cam biasa.
  6. Sendukkan lebih kurang 6 sudu makan dan bakar menggunakan api atas. Bakar selama lebih kurang 5 minit atau sehingga atas kek keperangan.(bergantung kepada kepanasan oven masing2 yer.
  7. Lapiskan lagi dengan 6 sudu makan adunan. Bakar lagi sehingga keperangan. Keluarkan lagi dan cucuk hawflakes secara condong sehingga separuh tenggelam.
  8. setelah selesai seluruh permukaan kek,sudukan lagi 6 sudu adunan dan bakar sehingga keperangan. Ulangi langkan 6,7 dan 8 ini sehingga selesai.
  9. Banyak atau sedikit asam manis terpulang kepada cara susunan hawflakes atau ikut selera masing2.. SELAMAT MENCUBA!
Kek nih lembut n moist jek..sedap tauuu..ermmm.. Nak sepotong? Gi wat sendirik..ahaks
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

51 Komen Di Sini:

Ida,Japan said... [Reply to comment]

adehhhh....kagum la tgk kek lapis sue ni, terer2..kita jer lum ada seru, kalau buat mesti ntah apa2 rupanya

HaSue said... [Reply to comment]

@Ida,Japan
TQ kak ida..akak try laa buat. Nak gak tengok rupa yang ntah apa2 tu...ntah2 cantik amat tu kak..sebab tak cuba lagi mana nak tau kan..hehe.. :)

tun_telani said... [Reply to comment]

Oooooooooooooo.......... gini rupa2nya yg orang wat sisik2 ikan ye.. kakak tun suka beno la makan nih.. dia siap beli online lagi.. tun time raya rajin la buat. kalau x, kt umah ni awal2 semangat la makan, pastu sebulan duk dlm peti.. haha..

cik cek said... [Reply to comment]

sue....sedapnya ...nak sikit...lamanya tak melapis kek...:D

Zaliedana said... [Reply to comment]

Nih sapa yg gigit tuh,uishh da lekat tai* gigi la,hihi..Kak sue oi amboi tayang kek lapis sisik lak,nmpak sedap tuh,xacilah,dah tayang,suh wat sendri lak..Mmg betoi2 respek bom bastik lah kat akak,ngan dak kecik yg panjat lutut,semapt lagi melayer..

Anna Qawina said... [Reply to comment]

sisik buaya tak sue? hehe..buaya ada sisik ke...tah le...ni aku nak tanya, kalau bt separuh bnyk x? Pastu tpg ganum takleh guna ke ganti tpg hongkong tu? eh ayat aku ni ada gaya nak buat ke yg beria tanya kan..kot2la aku nak buat..hahaha..ko jawab...

Mas said... [Reply to comment]

sue..rajin kau melapis....
meh 1 loyang..he3
cantik kek lapis kau tu..

rahel said... [Reply to comment]

Percayalah...Hasue rajin betul melapis..

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
Lepas nih suruh kakak tun tu beli offline dr tun jer.hehe..
Yang versi akak dah alter nih kurang manis yer tun..kot2 akak tun suka yang manis ke tun ikut ler resepi yan asal

HaSue said... [Reply to comment]

@cik cek
Dah lama arwah ni kak..ehee..akak melapis sndiri ye :D

HaSue said... [Reply to comment]

@Zaliedana
Lorr..mana lak bekas gigit2 nih ct payong..tu akak patahkan je..skali ngan hawflakes dier terikut,kalo bekas gigit kompom masih ada hawflake nmpk.hihi..

nak wat camner ct..dah laling nak makan kan..lgpun masa melapis tu kejap je..berapa saat jek lepas tu leh layan dak kecik dah.masa ngah melapis tu je dier merengek..latihan suara la kan

HaSue said... [Reply to comment]

@Anna Qawina
buaya tu kan spesis dinasour..keskes..

Mcm ku bilang sebelum ni..tepung gandum bukan takleh gantikan tepung hongkong..tp tekstur dia berbeza na...ko tahu tepung superfine?org buat pau tu..yg tu boleh gantikan hongkong..kire sama spesis la mereka tu...

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
mana laa tau lepas ni ko tetiba rajin lak melapis kan mas..pembawakan budak katekan.hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@rahel
Yang ringkas2 jer rahel..anyway tQ

IbuDhira said... [Reply to comment]

kak Sue,

mana dapat hawflakes halal ni..beli katne? selama ni jumpe yg bulat jer..

HaSue said... [Reply to comment]

@IbuDhira
Hari tu hb akak beli kat Bintulu.. :)

Nazayiena said... [Reply to comment]

rajinnya Sue masak yea,cantik kek...Kak Nurul pun dah beli buku Rabiah Amit tp blm cuba agik resepinya....

Nieza said... [Reply to comment]

wahhh cantik, terbaikla sue....kalau nieza yg buat nanti jadi sisik ikan apa lak yer...hehehe

Liza said... [Reply to comment]

Sue..akak bab nk bakar selapis2 tu yg malas...hiihi, tp suka mkn..

Adry@Daun said... [Reply to comment]

Cantik dn sedap kek sisik ikan ni. Kalau dpt merasa lagi sedap tu. Tak nampak rupa sisik dinosaur pn. Dh elok sgt kek tu.

ima said... [Reply to comment]

assalam sue...lamanya akak tak mengintai kat dapur kenkawan...tadi terpandang kat fb kek lapis sisik ni...tu yg sampai sini..dah lama kak ima tak melapis..tengok kek sue yang cantik ni teringin lak nak melapis...buku rabiah amit dah lama beli..tapi dok tersimpan je...tunggu sue buat dulu baru ada keyakinan nak cuba...hihi

anymz said... [Reply to comment]

sue,agak2 org sarawak ni wajib pandai buat kek lapis ek?..kalau tak pandai tak boleh kawin ya sue?..agak2 kalau ko tak pandai buat kek lapis ni,agak2 en abg tu cari lain tak sue?..agak2 si zhariff tu susah jugak nak cari bini nanti ya sue..wajib pandai buat kek lapis gak bini si zhariff tu nanti kan?..kesian anak sepet ku..makin sepet lah mata ko zhariff nak cari bini yg pandai buat kek lapis..

eh!boleh komen lagi tak sue?..
akak kan..mmg rasa tercabar betul tiap kali ko post kek2 lapis nih..sensentap tul rasanya...
agak2 ko kan sue..besan ko yg dok PD tu teragak tak nak buat kek lapis nih...hahahaha ...lariiiiiiik

dela said... [Reply to comment]

amboi... menarik resepi ni... :)

CA said... [Reply to comment]

Salam Sue..

Ammpunnnzzz....wajin betul aa sue melapis..jelessszzz...cantik..sedapp.Bila la akak ni nak wajin camni...adehhh...memang konherm beli aje la...:(

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam Sue..cantiknya kek sisik ikan sue ni...rupa parasnya mcm yg adik ipar akk beli kat srwk hari tu..mmg sedapkan kek ni masam n manis...nak buat rasa tak terdaya n tak mampu lagi ni kek yg canggih2 gini..heheh ada ke mcm sisik tenggiling gelak akk

Nurul said... [Reply to comment]

Ooo... rupanya sisik ikan tu guna haw flakes yer... biasa nampak, tp x pernah beli pun... ^__^

Orang baru said... [Reply to comment]

Kmek nang tunggu2 ktak publish kl swak. Kmek ada buku rcp rabiah ya tp sik confiden nak molah. Syg bhn2 ya mun sik jd. Ktak pernah dengar kl kelasi mabuk sik? Terliur kmek dengar org madah kek ya nyaman ko...Mun ktak ada...kongsi.. hehe..

Naz / Nadz COSK said... [Reply to comment]

Assallamualaikum Sue..
Hik..hik.. Dinasour pun ada sisik eh Sue??

Betullah Sue.. Lepas ada isu tentang asam haw flakes dulu tu, memang wajib kita cari sumber yg diyakini halal utk buat makanan.. Di sini pun akak dah survey haw flakes yg ada cop halal pun mmg yg beso-beso.. Lagi bagus.. Senang kerja..hehehe..

Sue, kalau akak dekat dgn Sue, mmg akak nak minta sikit kek2 lapis yg sue buat.. Terliur lah.. Nak buat sendiri malas tau Sue..huhuhu...

ayunalisa said... [Reply to comment]

sedappnya..lamo bebenor xmkn kek lapis srwk ni..mtk ckt k.sue..huk3

Juwita Jamaludin said... [Reply to comment]

Hasue suka sangat tgk kek lapis awak.. sedap2 semuanya.. lawanya.. kagum tau remeh je nampak pembuatannya tu

azy said... [Reply to comment]

waa..menggoda btul kek lapis k.sue ni..nk buat sendri riso x menjadi cenggini..tunggu baby besar sket la kot huu..dah t byk telor nk guna ni hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Nazayiena
tq kak nurul.. byk lg resepi pn rabiah lum cuba sndiri.hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Nieza
mesti jadi sisik ikan omputih kot nanti sbb duk negara omputih.heheee..kat sana ada jual ke hawflakes ek?siyes x tau nih

HaSue said... [Reply to comment]

@Liza
sbb cik abg suke mkn tu yg suke buat tu kak..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Adry@Daun
trm kasih incik daun..hehe..nak merasa kena dtg srwk dulu ler..x pon suh mem buatkan..ke nak order kat kak liza..hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@ima
w'kumsalam kak..tu la,dah lama x nmpk akak jenjalan..akak sihat ke?

buku rabiah amit jilid berapa akak beli tu?hehe..pasni leh laa try eh kak..

HaSue said... [Reply to comment]

@anymz
hahaha kak anim..sy aritu dah baca komen akak tergelak golek2.nak mereply x nyempat2..tu yg gi ngomen bnyk2 kat dapo akak tuh.huhh..

tak wajib laa kak,dier umpama org nismilan..haruskan semua org nismilan tau masak lomak cili api?aa..gitu laa jwpn dier..jwpn dlm bentuk soalan..dan jwpn bg deretan soalan yg lain gak.,.hihi

eh besan tu reti buat kek lapis kak..kek lapis oreo dah berapa kali dier buat..heheee..cer akak try lak :D

HaSue said... [Reply to comment]

@dela
sila2 laa mencuba kalo ada masa eh.. :)

HaSue said... [Reply to comment]

@CA
w'kumsalam
nih versi x berapa rajin ni...dpt 3 layer sisik jer kak.hehe..
kalo yg beli tu bukan x sedap..cuma kdg2 nak ejas manis tu yg susah..pastu harga pun leh thn.. :D

HaSue said... [Reply to comment]

@EmbunRosaliza
w'kumsalam

ahaa..betul tu kak.yg itu laa..hehe..
camner rasanya kak?sedap x?hrp2 yg diorg beli tu bukan yg guna marjerin sbb kalo guna marjerin kek sarawak ni mmg kering sket n tekstur pun berderai ler..

HaSue said... [Reply to comment]

@Nurul
pasni leh try buat sndiri jer kalo teringin nak rasa ekk.. :D

HaSue said... [Reply to comment]

@Orang baru
ktk ada bukunya jilid berapa tek? kmk baruk berkira2 nak molah beberapa resepi gik..tp nang ada jak perlu nak ejas rasanya kalo ke citarasa mek org.hehe..

kek lapis kelasi mabuk ya lom ada gik ko.. cne ktk nengar ya..x ktk mintak ngan sidak?leh kmk coba skali..hihi..

HaSue said... [Reply to comment]

@Naz / Nadz COSK
waalaikumussalam..

dinasour alaf baru..ada laa sisiknya kak..hahaha...*sekeh kak naz

betul2..mmg saiz besar gedabak aje yer kak. aritu ada yg separuh saiz ni kan,tp x jumpa dah.tp s kalo buat kek biasa2 tu sy ramas kasi hancur sket kak..x suke nengok ia beso2 nih dalam kek.hee

jgn malas2..gi wat sana!ahak

HaSue said... [Reply to comment]

@ayunalisa
ayuu...kek tu dah lama arwah.gi wat sndirik sana!hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Juwita Jamaludin
trm kasih ita..pembuatannya tu nampak jer rumit..tp sebenarnya cam nak buat puding n kek lain2 gak..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@azy
insyaAllah menjadi jer azy.. cer buat dulu.. :)
baby umur berapa?kalo masa baby duk tidur manjang tu lg sng nak buat kerja..baby akak ni duk bertenggek ngan akak je tu yg susah sket..hehe

takpe la guna telur byk tu sebab kite nk mkn gak kn..hehe..kalo xnak buat 1 adunan cer buat separuh adunan dulu. tapi guna laa loyang yg kecik yer

azy said... [Reply to comment]

InsyaAllah akn dicuba tp lambat lg kot huu..
baby sy 6 bulan..jenis tidur kejap2..tu yg susah huu..

orang baru said... [Reply to comment]

Kmk mun psl buku rcp sik alang2. Semua jilid kmk ada. Molah yg sik...kl kelasi mabuk ya kmk dengar dlm cats fm. Ada lah 1 caller ya cita psl peberet kek yg mesti nya polah msa raya...ya lah kmk dok tcari2 tok..mauk ya rcp bru kali o...

NUUR ANAK TUDUNG SYRIA said... [Reply to comment]

kak mana nak dapat haw flakes ni berapa harganya?

Ratna Wati said... [Reply to comment]

assalamualaikum,

saya pun nak tanya mane sue beli hawflakes ni, saya x pernah jumpa. lepas tu nak tanya jugak, kalau kek ni kita kukus, boleh jugak ke?

Adilah Manaf Celik Vitamin said... [Reply to comment]

Wah, jadi teringin saya nak cuba buat di rumah.

Maksimumkan Peluang Anda Untuk Hamil.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...