Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, October 17, 2011

Resepi: Rojak Betik Ganu..

Assalamualaikum..
Hari ni tenet alhamdulillah syukur laju jer..harap kekal berpanjangan sampai bila2..haa dah macam doakan pengantin lak kan.heh.. :D
Yang tak boleh blah nyer bila si kecik zhariff ni asyik nak duk riba jer..berebut kibod. Pastu kalo kite gomol dia...dia geget2 pipi dagu kite lak..huwaa..tajam tau gigi budak kecik yang baru tumbuh ni..sabo jela ngan karenah dak kecik yang menghiburkan hati nih.heheee..

Baiklah,hari ni kite kongsikan satu resepi dari tanah seberang..eh bukan indon yer..tapi dari semenanjung malaysia iaitu negeri Terengganu.. Khabarnya orang ganu biasa ngan menu nih untuk dimakang bersama keropok ikang..eh.hee..

Hari tu nengok mek ganu Tun Telani buat rojak betik nih..bila nengok tajuk menu tu imejin cam rojak buah biasa..rupanya lain sama sekali ye.
Oh yer..buat yang tak tahu tu..kalau di Sarawak..biasanya keropok ikan dimakan bersama acar timun istimewa tu. Sebab istimewa timunnya dijemur dulu untuk melayukannya sedikit dan ia tahan disimpan lama..tak pernah lagi aku wat sendiri. tapi memang sedapp giloss dimakan bersama kopok ikan!

Apa2pun bila makan keropok ikan dengan rojak betik ni..memang sedap jugak!

Rasanya kalau takde betik boleh gak guna timun jer kan..sebab pada tekak aku betik bukan faktor utama kesedapannya..tapi kuah dari resepi kak nor ganu kite nih memang best! sila tampil ke depan kak nor na na na na na..ganu kite e..ehee..marah kak nor.


Buat sapa2 yang nak mencuba..di sini disertakan resepinya skali eh..terima kasih untuk Kak Nor Ganu..dan Dik Tun Ganu..

Untuk resepi menggunakan sardin dalam tin boleh rujuk dapur Tun(klik) yer.. untuk cara2 bergambar boleh klik Dapur Myr Kak Nor(klik).. Di bawah ni di kopipes dari dapur banglo kak Nor..


ROJAK BETIK
Resepi: Kak Nor @ secubitgaramnor67.com
Sumber: Tun Telani@qurrataaayun.blogspot.com
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan ( lebih dari 7 org (bergantung pd saiz betik) )
1 biji betik muda/mengkal (saiz sedang)
1/2 sudu teh kapur makan (utk mengeraskan betik yg disagat td)
2 biji timun

Bahan Utk Kuah
9 ekor ikan selayang (kalau nak kuah lebih pekat boleh lebihkan)
5 sudu besar cili boh (lebihkan juga kalau suka lebih pedas)
1 keping nisan (boleh juga guna gula melaka)
3 sudu besar gula
3 sudu besar kicap
1/2 cawan cuka @ boleh guna air asam jawa (pekat)
garam secukup rasa
1 1/2 liter air

Cara-cara
Sagat betik dan masukkan ke dalam bekas yg berisi air. Hancurkan kapur makan dgn sedikit air. Tapiskan dan masukkan dalam rendaman betik td.
Rendam betik tu selama 15 minit. Bilaskan bersih dan toskan. Potong timun nipis2.

Utk membuat kuah:
Rebus ikan dgn sedikit air hingga masak. Sejukkan. Ambil isi ikan dan tumbuk lumat.
Masukkan 1 1/2 liter air, cili boh, nisan dan kicap ke dalam periuk. Masaklah hingga mendidih. Biarkan selama 10 minit dan masukkan cuka.
Cedukkan 2 atau 3 senduk kuah tu ke dalam isi ikan yg ditumbuk dan gaul sebati. Jgn sesekali masukkan isi ikan terus ke dalam kuah, nanti ikan tu berketul2. Tuang ke dalam periuk kuah dan biarkan mendidih.
Tambahkan gula dan garam secukup rasa. Kuah ni perlu ada rasa masam, manis dan pedas.
Utk. menghidang:
Isikan betik ke dalam mangkuk dan letakkan hirisan timun di atasnya. Boleh jugak nak letak hirisan nenas bg yg gemar makan nenas. Letakkan kuah atas bahan2 td dan rojak betik sedia utk dingap..
Rojak betik ini sedap dimakan dgn kuah yg sejuk (letak dalam peti ais) dan juga dimakan dgn keropok keping(keropok ikan). Selamat Mencuba!!

Sapa nak rasa? Meh nganga mulut nak suap nih..sedapppp!!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

28 Komen Di Sini:

Amie said... [Reply to comment]

ooooowwww....memang sedap...tinggal masuk mulut je, tumpang kesedapnnya ye Sue...

Ryo Azhar said... [Reply to comment]

hahaha..ni mesti petik buah betik kat tepi rumah ko tu kan!!

Sheila Shafeareen said... [Reply to comment]

Assalamualaikum sue harap sikat akk bekenan dgn rojak betik ni dulu kemarin napk kat rumah tun...dah terliur dah..hari ni npk kat si teruh leleh dibuatnya hehehsdppppppppppcari ikan dulu

HaSue said... [Reply to comment]

@Amie
kak amie pernah mkn yer..meh meh nak suap..ehehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Ryo Azhar
haha..betul2. ko nak ke?meh laa dtg sini :D

HaSue said... [Reply to comment]

@Sheila Shafeareen
waalaikumussalam..
sihat kak alhamdulillah.. akak sihat x?
mmg best kak..harus pi cari ikan dulu..tp tun buat ngan sardin sedap gak katenya..tu kes emergency kot.hihi

DJ said... [Reply to comment]

hadoii...alu kecur liur mek nanggar rojak tok eh...alu lah tringat-ingat jak rojak buah yg mak mek slalu molah..petis bkn main pekat lagik...adehh...lapar eh

Zaliedana said... [Reply to comment]

Kak Sue,rojak ganu stail nih mmg lain betoi kan,siap letak isi ikn bagai,Sy tumpang tgk jerla kaknmpk sedap,tapi disebabkan xmkn ikn,mmg pyah cikitlah nak wat rojak stail nih..

tun_telani said... [Reply to comment]

adoi.. terasa sedapnyer sampai sini.. betik dh habis, nmpk gaya kdene goreng kopok ikang aa makang ngan kuah nih..
ps: kopok ikang impot dari ganu ke tuuu? :)

K.Nor said... [Reply to comment]

na na na nanna... ganu kiter dah datang!! sampai ati sue, kut ya pun antor la sepinggan rojak betik tu nak wat berbuka nih.. hehe

sedap ek? alhamdulillah.. makanan org ganu mmg banyak based pd ikan.. kan tun kan.. :)

kalau boleh guna betik yg kurang masak sket sue atau muda sket, yg kaler kuning2 sket bukan oren2 gitu. kalau dah oren sgt betik jd lembik.. kalau kuning keorengan betik jd rangup..

pebret seisi keluarga terutamanya along, ramas/pecahkan kasar2 kopok ikan, letak dlm mangkuk, curah kuah atas tu.. perghhh syok sue!! hehe

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, terliur pulak akk, dah lah KL ni hujan mencurah2 huhu, tak pernah makan la pulak rojak ganu ni, akk kalo kopok mkn ngan sos pencicah kopok je sue,.. nmpk mcm colek perut pulak dap2nya

Hehehh mesti abis basah muka kena geget ngan dak zhariff tu .tapi seronok gaduh ngan dak tecik nikan sue

HaSue said... [Reply to comment]

@DJ
mun rojak buah yaa nang ngidam spnjang masa jak rasanya eh.. ktk mesti pandey molah petis cam mak ktk yaa...jom share resepi nya..hihi

HaSue said... [Reply to comment]

@Zaliedana
hah?ct x mkn ikan ke?awatnyer?hang pantang ka?eh loghat utara lak..hehe..rugi laa x mkn ikan nih ct.. sedap wo

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
a'ah kopok dari ganu nih tun..hehe..
betik banyak kat sini..lenkali akak amikkan tuk tun yer..kot2 ngidam ke kan..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@K.Nor
sebenarnya dah berapa kali petik betik tu kak..yg ni baru menguning sikittt jer isi dalam dah merah..tp lum lembut lagi.. dah rendam dalam air kapur tu dia mmg rangup tp cam x laku lak bila hidang rangup2 tu..laku lg yg lembik(tp lom masak) haa..camna tu kak?hehe..
yg ramas2 kopok tu curah kuah makan ngan sudu yer kak? ngan betik skali yer?

HaSue said... [Reply to comment]

@EmbunRosaliza
w'kumsalam kak..
cara lain kitorg mkn kopok ikan nih adalah dgn guna sos cair jer kak...bukan susu je ada susu cair.hihi..

betul laa kak..sonok je layan bebudak nih wpun kdg2 memeningkn kepala gak.hehe

sabar kagawa japan said... [Reply to comment]

salam kenalan kak hasue...
alahaiii mcm kak nor ckp..nananan ganu kiteee dah dtg.....kite mmg dah lame gilerr x makan rojak betik ganu nih.....die femes time pose aje kalo kt tmpt kite la.....sedap kan rojak nih hehehe

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said... [Reply to comment]

nyaman nya rojak dlm gmbr ya...mintak ckit kak =0).

K.Nor said... [Reply to comment]

sue.. yg ramas2 kopok tu takyah letak betik dah.. letak kopok dng kuah jer.. nak makan dgn sudu boleh, nak kaup dgn kopok tu dijadikan sudu pun boleh.. :)

Liza said... [Reply to comment]

Salam Sue..Liza bru buat somtam hari tu, tiba2 nengok rojak betik pulak...mmg mengancam..jmput ziarah blog Liza yer..

izahdaut said... [Reply to comment]

ooo aku mmg jakun makanan gini..
gitu rupanya.. tetibe teringat betik merah kat kampung yang asik gugur bodo gitu je ... kengkadang dtg jugak burung tolong makankan. rupenye pelbagai jugak resepi boleh diolah guna betik kan...
mekasih la ko membuatkan aku tahu menu ni. mekasih ye kawan.. tetibe aku sentimental malam ni.. kikiki

rahel said... [Reply to comment]

Menarik bunyinya,belum pernah rasa ni,nanti mo ditry jugak ni.

HaSue said... [Reply to comment]

@sabar kagawa japan
w'kumsalam... salam kenalan jugak buat sabar..eh betul laa ek nama sabar..takut salah je.hehe... org ganu kite jugak yerr...trm kasih sudi singgah..
ooo pemes time puasa rupanya...sedap2.hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi
ya baruk nanggar gambar ya..lom merasa gik.hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@K.Nor
Haaa..cam besh jer tu kak..yg ni aritu beria2 jer petik betik..at least menerai gak ikut resepi asal kn..lenkali leh try cara akak tu lak..terbyg2 dah ni haa..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@Liza
Baru berkesempatan berkunjung umah liza td haa..sama laa menu kite berasaskn betik mude yer..lenkali leh try somtam lak..kemain pemes lg somtam dr siam tu ye.hehe..

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
Tu laa pasal..aku pun baru nak menerai resepi2 berasaskan betik ni haa..sian betik terjatuh gitu saje kann..kalo dimenukan boleh gak buat wat kunyah2..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@rahel
silakan men try yer rahel.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...