Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, August 23, 2010

Lepat / Belebat Pisang

Salam buat semua blogger dan bukan blogger..
Bertemu kita lagi di hari isnin pd bulan yg mulia ini(;mode pembaca berita)
Dah lama tak buat lepat pisang..tempoh hari dapat tengok jek kat umah ijah siam nun..kalo dapat merasa takpe gak kan..jadik jiran kat alam cyber nih gitu ler..kena jamu mata jer,nak kalu...sila wat sendiri..hihi..

Pisang bukan main sakan lagi masak setandan kat dapur aku..selain buat kek pisang aku buat ler lepat pisang nih.. kalau sebut pasal lepat pisang memang sedap dimakan..tapi bulan puasa mana bleh makan byk malam2 kan..mudah kenyang gitu..apa2pun untuk resepi lepat pisang ni aku seperti biasanya memang tak ikut sangat sukatan mana2 resepi sebab main tibai jer(pinjam ayat maklang azie) ikut suka dan citarasa..lagi2 bab tambahkan pati santan tu..kasi lemak sket kan..pastu biasa buh gula apong kalo takde gula melaka tapi kalo guna gula biasa pun sedap juga..malah lebih nostalgia lah rasanya..

Gambar kat atas ni lepat yg buh gula apong sebagai ganti gula biasa..sedap! Cara bungkus ni org2 dulu biasa buat,cuma yg aku buat nih kemain gemuk lagik..hihik :P

Yang nih pula cuma guna gula biasa...pun sedap juga..!!cara bungkus pun yg biasa2 tu,senang keja.. :)

Apa2pun bagi yang ingin mencuba resepi membuat lepat pisang ni,aku syorkan resepi dari CMG atau dari CtJuliez@myR nih...very basic dan senang nak ikut..
Kali ni pun aku ikut stail ctjuliez nih,buh tepung jagung(pastu aku tambah lg sikit tepung beras) cuma sukatan jer ikut suka aku jer..ngee..maklum laa,suka ltk lebih pisang. :)

Thanks pada mereka.. selamat mencuba! :)

Bahan-bahan ( 3 org )

* 20 keping daun pisang dipotong segiempat sama
* 4 biji pisang yg dilenyek halus
* 70 gm tpg gandum
* 30 gm tpg jagung
* 70 gm gula melaka dicincang halus
* 4 sb pati santan
* secubit garam

Cara-cara
  1. layukan daun pisang dlm air panas selama 30 saat.keringkan.
  2. Pisang yg sudah dilenyek,dicampur dgn tpg gandum,tpg jagung,gula,garam dan pati santan.
  3. Kalau adunan lembut,tambah tpg gandum skit.sebaliknya,jika keras tambah pati santan lagi.
  4. Adunan tadi diambil satu sudu besar dan letak atas daun pisang.
  5. Daun dilipat menindih dan lipat kedua2 hujung untuk membungkus.
  6. Air dlm pengukus biar mendidih dahulu sebelum letak lepat.kukus 20 minit.kemudian tambah air dlm pengukus dan kukus lepat selama 10 minit lagi.
  7. Selamat Menjamu Selera & Selamat Menambah Amalan di bulan yg mulia ini!
Ada beberapa cara nak melayurkan daun pisang seperti direndam air panas, disalai seketika atas api ataupun dijemur di tengah panas utk seketika..

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

3 Komen Di Sini:

Mr Noble said... [Reply to comment]

yummy!!

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Salam sue...bila tgh hari gini... tgk lepat pun sedap....nmpk lpt kaler coklat gini lagi sedap..dari guna gula biasakan....boleh di cuba dilain kali..akk ada terbeli daun pisang

HaSue said... [Reply to comment]

Mr Noble: yummy yer..hehe..

Kak Rosaliza: wkumsalam kak...amboi akak,dah 'ter'beli yer..hihi..elok guna sebelum layu keras tu kak..kalo layu lembut xpe.mmg sedap kan..tp kalo sue,guna gula biasa pun sdp jek lepat nih..hehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...