Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, January 20, 2010

Kari Udang Galah

Hahaa..udang lagik! kalo ada stok udang galah menu kari memang tak lepas dari pilihan kami sekeluarga...
Cumanya tak setiap kali ditayangkan ke udara nih..hehee...sekali sekala nak jugak si udang nih melaram ye tak..cuma tak mekap tebal jek...hek hek

Resepi kari nih biasa2 ajer..bahan2 aku gunakan amatlah minimum sebab udang ni bukan susah nak 'sedap' kan sebab isi udag tu sendiri dah sedap dan bila dimasak,jus udang tu juga menambah rasa pada masakan tu sendiri...Tu belum kira kalau ada otak udang yang mencair dan turut menjadi kuah tambahan..pehh sedapp!

Bahan2
  • 600g Udang Galah
  • 2cm halia*
  • 3 ulas Bawang merah*
  • 2 ulas Bawang putih*
  • 3 sb Serbuk kari+air=pes kari
  • 1-2 Serai (ketuk)
  • Asam kandis/gelugor/asam jawa secukupnya
  • Garam dan sedikit gula untuk seimbangkan rasa
  • 1-2 sb pati santan
  • Minyak dan Air secukupnya
Cara:
  1. Bersihkan udang galah,cuci dan toskan.
  2. Tumbuk bahan2 *,panaskan minyak dan tumis bahan2 tumbuk bersama serai sehingga wangi
  3. Masukkan pes kari dan kacau goreng sehingga kari benar2 masak dan pecah minyak
  4. Masukkan asam gelugor dan udang,kacau sekata.
  5. Setelah udang kelihatan kemerahan baru masukkan air sehingga paras udang.
  6. Perasakan dengan garam dan sedikit gula
  7. Biarkan renih seketika dan setelah udang masak barulah masukkan pati santan
  8. Masak lagi sebentar sehingga mendidih keseluruhannya dan padamkan api.
Penggemar kari dan udang cam kitorang memang menggemari masakan ni..kadang2 tak letak santan pun..ehee...

P/s: Teringat kat dua orang Kak Nor..dua2 tak boleh tengok udang...sorg duk Ganu,sorang duk JB..tp sorg xleh tengok sebab suka makan...yg sorang lak xleh tgk sbb xleh mkn..huhu...
Jom akak2...kite jamu mata jek..dua2 dpt 'merasa'..hihi... kawan2 yg lain meh laa jamu mata skali yek.jgn rebut2,semua dapat ni.. :P

Note:alahai tenet..support la sket..aku nak merayau pun sangkut2 ni..huhuuuu..
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

10 Komen Di Sini:

awek_utara said... [Reply to comment]

urghhh..sedpnyer udg galah..lame xmkn udg beso2 nih..kak..bak udg spoloh ekor..bley?..kt tmpt akak kn, sekilo udg tu brape hrga dia ek?

hana said... [Reply to comment]

tuko ngan ketam aku boley takk??? huh! ko sajer nk abeskan air liur aku! mintakk mintakkkk...

kak rosaliza said... [Reply to comment]

salam sue..akak pun nak tanya la berapa la sekilo uh ni....besau2 pulak tu...kat kl udang biasa yg besar sikit dari ibu jari pun rm 15.00 / 13.00 itu pun kena cari kat pasar borong selayang baru murah...kalo kat umah akk ni lg la mahal...kalo udg galah akk tak tgk berapa pulak.

Sue @ Nenie said... [Reply to comment]

Amboi Sue...
Asyik² udang je yang dok posing-mosing 2~3 hari ni....
wahhh...lambatnya nak blk kg, kt sana sekilo udg galah RM15.00, taktau lah skrg klu dah naik harga...

♥LOVE2COOK♥ said... [Reply to comment]

Hasue, sedapnya kari udang galah U nih!!! Uwaa, love nak tapau! :)

Eyana, come to Aunty...lemme pinch U puas2!

ain said... [Reply to comment]

kalau dpt sekor dua ni, best gak!! ada lagi ke sue???

K.Nor said... [Reply to comment]

ish3....... sampainya hati mu duk tayang udang galah jer .. majuk la bawak diri huhu.....

JC said... [Reply to comment]

Wooooo dari jauh akak dah nampak udang beso2 tu...nampak sooo yummy

HaSue said... [Reply to comment]

awek_utara > nak udang suploh ekor buleh jek..ekor je kan?tada hal..akak bukan nak simpan pun.hihih.. kat sini skrg harga sekitar rm21 sekilo..tu yg saiz sederhana ler..yg beso2 sepit biru rasanya dkt rm30 kot..

hana/kak ina >kata nak tuko tp ada bawak ke idak nih?hehe

kak rosaliza >wkumsalam kak...tu udang laut ke kak?kalo udang galah ni lebih sedap yg sederhana tu sebenarnya,isinya lebih manis kan...

Sue@Nenie > hehe..murahnya ek nenie kalo rm15 sekilo..nanti balik kmpung leh laa borong byk2

LOVE2COOK > org demam takleh makan udang...hehee

kak ain > sekor dua tu buat ratah mmg besh kan!

K.Nor >aloloo..jgn laa merajuk membawa diri kak..kan dah ajak jamu mata tuu..hii

Kak JC > nampak dr jauh eh kak...kalo akak dkt nmpk double yummy..hehe

awek_utara said... [Reply to comment]

akak..klu tmpt za, mau RM40 sekilo taw..tu yg jrg nk beli..heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...