Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, August 22, 2011

Resepi: Tat Nenas Gebu ..Dan Lembut.. ;)

Entri yang ditunggu2 kak Anymz(ya ka?) <- sama je ayat cam kak anym kat entri tat nenas beliau..haha..
Lama jer aku nak ngentri atas beberapa halangan yang melanda bumi Sarawak beraltitud kat umah aku nih...dengan karenah manja zhariff n karenah tak berapa manja broadband ni haa..
Tapi,apa2pun halangan yang melanda.. entri pasal tat nenas nih mana boleh skip..bak kate uncle John.."better late than never.." p/s: uncle John tu mewakili omputih laa kan..hahah

Bercerita sikit pasal tat nenas ni..
Aku ni dahulukala bukan laa penggemar tart nenas..huh..masa raya tu orang hidang tart nenas aku tak teringin pun nak makan..apa barang nak makan tart nenas kan..orang suka biskut yang coklat2 punya laa..tak pun jenis kekacang ke kan...ini tart nenas..macam biskut kedai jer... aaa,gitu laa lebih kurang ayat eksen dalam hati masa tu kalo nampak tart nenas masa raya..hahaha.. sedikit sebanyak ditokok tambah untuk penyedap cerita dan untuk menaikkan rating pembaca..kakaka

Sampai laa satu hari di hari raya..*sila sebut ala2 M.Nasir
Kakak aku nih dikirimkan tat oleh kawan lama dia haa...aku pun mula2 tu masih laa dengan kenyataan eksen di atas kan.... pastu dia suh rasa jugak..dengan terpaksa aku rasa laa sebijik.. tetiba cair hatiku seperti cairnya tart nenas kat dalam mulut aku time tu..eh! apsal sedap nih ek..kataku sambil capai lagi sebijik tart..kot2 yang first tadi tu ilusi semata kan..
Makan lagi,pun sedap jugak..huh..tah berapa bijik aku makan ketulnya sehingga laa aku mengakui tart nenas itu memang sedap!! Ko baru tau ?kesian ko kan..iyerr,iyerr...
Selepas tu saban tahun kalau ada kiriman dari kawan kakak aku tuh memang dinanti jer laa..buruk perangai!ahahak..sebab apa..tak semua tat nenas ni kena ngan selera sebenarnya..selera kita berbeza bah,kan..bole ba kalau kaw nak buat sendiri..

Bukan kali pertama aku cuba buat tart nenas nih..tapi kali ke 2 kot.heh.
Tapi kali nih cam kembali je nostalgia aku menggigit tart nenas buat kali pertama..yang sebelum nih gebu gak..tapi rasanya yang ni lagi gebus kot..lagipun masa tu tart nenas tu memang tak guna acuan..aku ikut laa gitu.ehe..
Dan kat gambar bawah ini aku buat kali ke dua guna resepi kak anim nih..

Cik abang pesan..buh inti banyak2 baru sedap. Semua pun sedia maklum kan..lagipun inti nenas yang dibeli nih takde laa manis melekit..yang sedang2 aja..sedapp!!

Bila digabungkan dengan resepi doh/pastri kak anymz tu memang best amat ler ke tekak kitorang..sebenarnya banyak bentuk aku buat..bentuk bunga pesen kak Nor pun dah buat gak tapi tak sempat posing pun..hee..saja buat pelbagai bentuk untuk menarik minat anak-anak.. diri sendiri nak makan..pastu leh buat2 lupa diet lak kan..

Nak bentukkan tanpa acuan ni senang la pada aku..picit2,potong2 tepi tu..buh inti..pastu gulung pelan2 sambil tekan2 kemas..dah siap!pastu nak kemas lagi pepandai laa ejas kan..hehe...
Kalau guna acuan tekan tapi tak boleh tekan mungkin korang boleh rujuk pada yang lebih pakar iaitu kak Anymz..hee..korang leh tengok hasilnya menggunakan acuan di sana..takkan dia boleh korang takleh kann..guna resepi sama tu.. dia dah cakap dah,jangan buh tepung banyak2 sekaligus..mungkin itu membantu,buh sikit2 ajer..

Tak tahu aku nak describe macammana..pastrinya lembut n cair dimulut tidak ditangan(kecuali korang ramas2kan laa kan..) Tu saja laa cari pasal kalo saja2 nak hancurkan kat tangan tu..hehe

Nih acuan aku beli baru2 nih..tak guna pun lagi..selain acuan tart gulung..acuan biskut pun ada. Tapi terus terang laa aku katakan kan..aku kalo sekut main tekan2 nih memang aku tak mahir lagi laa.. agaknya sebab kudrat aku nih lemah lembut gemalai sangat kott..pegang acuan tekan pun guna 2 jari jer kann..ahahak..ngade taww! *intonasi gedik

Yang kecik nih boleh guna juga .. Tapi biasa orang guna buat biskut semperit rasanya yang nih..tapi boleh gak guna untuk tat gulung cuma kecik2 dan comel cam aku jer laa kejadiannya nanti..jenuh nak abiskan adunan,tapi dapat sekut yang banyak..hee..

Ohhh..nak resepi ke..laa,awat tak habaq awai.. nak resepi cheq letak laa resepi naa..kali nih kak anim dah siap bagi resepi dalam gram..
Terima kasih kat kak Nor Aznim Zakaria..yang kongsikan resepi bisnes beliau kat sini..amat2 menghargai nih..Minta izin nak letak sini resepinya yer kak..lebiuu!
Oh yer...yang dah cuba juga ialah Izah nun.. gi tengok kat dapo dia nun..jangan lupa mintak sekali

Resepi kat bawah nih aku dah edit sedikit untuk memudahkan rujukan sendiri di masa akan datang..untuk resepi asal di dapo kak anim sila rujuk link di bawah yer..trm kasih.. ;)

Tat Nenas Gebu
Resepi: Kak Nor Aznim@anymz-mykitchen.blogspot.com
By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2 pastri:

4 oz / 115g mentega
4oz / 115 minyak sapi
1 biji telur-gred B
1 lb / 450g tepung gandum
sedikit garam - tak perlu letak jika guna salted butter
air sejuk - jika perlu

Inti nenas secukupnya-boleh didapati di kedai bakeri atau boleh buat sendiri..

Cara2:
  1. Pecahkan telur di dalam bekas adunan,masukkan mentega dan minyak sapi
  2. Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit..uli sehingga menjadi doh lembut.
  4. Guna acuan seperti gambar di bawah atau di SINI
  5. Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian anda.
    Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tat yang tebal.
    Bakar pada suhu 170C-180C selama 20-25 min (mengikut ketebalan pastri dan jenis oven)-hasue bakar selama 15 minit pada suhu 175c
Nota kak Anymz:Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais.

Resepi Inti Nenas cara kak Anim:

Bahan2:
10 biji nenas-di sagat dan toskan airnya
3 kampit gula
sedikit pewarna kuning

cara membuatnya:

Kacau nenas dan gula
Bila hampir kering masukkan pewarna kuning.
Kacau hingga kering dgn api yang perlahan

Terpulang jer nak buat guna acuan atau tanpa acuan..ikut kesenangan masing2 yer... sedap dan gebus..gambar atas nih yang aku buat mula2 aritu.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

14 Komen Di Sini:

izahdaut said... [Reply to comment]

tak guna lagi ke acuan tu? banyak tu corak nyer.. aku ri tu tengok satu jenis je bunga nyer..

rasa nak mengetart lagi sebab inti ada 2 bekas lagi tuh.beli tak hengat kan. ngehehe...

eh ko mcm aku gak la, aku pun tak mkn atau tak layan sangat tart nenas. sampai la satu masa, aku merasa tart nenas mak meertua akak aku. fulamak punya la sedap. cair dimulut.dan inti dia tu sedap sangat. inti buat sendrik. memang ngam manis masam n gebu kulit tu. tapi sekarang mil akak aku tuh dah tak larat nak buat. nak turun kat menantu dia tu, hmm harap kuih tunjuk je la.. harammm nak belajor.. hahaa

Kak Sam said... [Reply to comment]

Waaa semua orang meng'tat" nampak.
Hasue kita masih berpegang pada kata2 di perenggan 2 tu erk.
Kalau berani coba le goda saya. antor le sebalang dua. kut2 berlaku lagi kejadiaan di perenggan 3 tu.

psttt ngko paham ke ayat aku ni?

♥♥azatiesayang ♥♥ said... [Reply to comment]

salam hasue..K.atie dulu pon xminatttt kuih tart nie,skrg nie okey la tp xder la bersakan mknnya..hihi

Amie said... [Reply to comment]

wah! wah! Wah!... bukan main lagi ibu muda dengan kuih raya...buat banyak-banyak Sue, kang tersesat ke Sarawak boleh singgah rumah sekali, kita ni hantu tart tau....

Nazayiena said... [Reply to comment]

nak tanya satu adunan nie agak2 brapa biji dpt?.....

Mas said... [Reply to comment]

wehh..sue...sebiji macam acuan aku...
aku ngetart guna acuan gitu la...he3
sue..aku klu tart nenas ni...
memang suka dari kecik...
sebab tart nenas mak aku memang sangat sedappp...
tapi aku tak pernah belajo..
tahu makan jerk..kikiki
rasanya tart nenas mak aku memang letak minyak sapi la....
klu minta resepi....mak aku cakap bhn2nya gitu jerk..sebab dia tak tahu nak kasi sukatan betul2...org lama buat kuih..main agak2 pun..
sedappp bangat kuihnya tu kan..

Ummi said... [Reply to comment]

Weeeeeeeeeeee, Sue buat tart, yeay, yeaaayyy...nak mintak 20 biji yeay, yeaaayyy....iisshh geram tau tgk tart, akak xda masa lgk nak mengetart...huhuuu

anymz said... [Reply to comment]

aduuuuuuuh..sakit mata tgk..tgk acuan.. tgk tart..eh..!..bestnya sueeee.

TerimaKasih ya sue sudi menerai resepi akak nih.Sebenarnya tak ramai yg boleh buat tart resepi akak ni sue..memang salute habis pd sue dan izah kerana berani mencuba..akak dah pencen meniaga sue..tak di benarkan lagi..
Entri panjang lebar betul tu..nak simpan entri ni buat kenang2an lah..muhahaha

kalau sue tak sms tadi mmg tak perasan sbb akak sdg sibuk buat almond london..terharuuuuuu...
hah!ckp dgn ryo untung tak kalau akak jd mak mertua..wakakaka

Anna Qawina said... [Reply to comment]

setuju ngan kak anim..sakit mata tgk acuan tuh..apsala aku takde? kalo ada pon agak2 aku guna tak? kehkeh..

lg parah mata aku buat2 sakit tgk sekut tat tuh..pesalle aku branak time nak raya..huwaaaaaaa..*silap aku ke silap sape nih? kihkih..

tun_telani said... [Reply to comment]

wahh.. nmpk sgt2 gebus n sedap.. tp tun mmg xpenah wat tat nenas.. kui kui.. tgk ramai2 org buat ni terliur laa pulak.. meh nk rasa sebalang tgk cair x.. hihi

Diana @ Melley Mey said... [Reply to comment]

Assalamualaikum sue...
wah cantiknya... mmg nmpk gebu... sedaaapnya nie... akak kalu lom buat ari tu nak gak buat resipi nie... mmg suka tgk.. x per pas raya nak buat gak.. ehehehee

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, resipi simple n mudah je, tapi hasil amat puas hati best gitukan, baik blogger2 masakan ni, suka kongsi2 resipi, semoga allah murahkan lagi rezi dia.

Tahun ni akk tak ngetart la sue, susah nak buat huhu

Ryo Azhar Rahza said... [Reply to comment]

alhamdulillah..banyak la tart nenas untuk raya kali ni kan..kan..kan......

lina_pg said... [Reply to comment]

nmpk gebu tu sue..sedap ni tart nenas camni.Mmg tak sedar makn nk abes stengah balang hik3.Akak tart pesen ni mmg xreti..rasa cam ssh sgt nak wat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...