Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, August 24, 2011

Udang Kara Masak Simple2 jerr..

Korang pernah makan udang kara atau lobster tak??
Pernah masak sendiri?
Aku terbaca kat internet harga udang karan nih boleh mencecah rm170 sekilo(yang dah masak) ..
Memang kita sedia maklum laa harganya kan..

Cuma aku muskil jer napa ia diklasifikasikan sebagai makanan mewah sedangkan dari segi rasa tu takde laaa sedap jauh beza daripada udang galah...udang galah kalau nak yang sedap sila pilih saiz sederhana..isinya lebih manis kalau banding sepit biru..
Mungkin dari segi kolestrol udang kara ni kurang sikit menyumbang banding udang galah kot??
Rasa udang kara nih sebijik cam cray fish..yang iras2 udang kara gak tuu..sepupu ia kot?
cuma yang tu dijual murah berbanding lobster..mungkin sebab kurang handsome agaknya...hehe

Kata orang kat Mukah senang nak beli udang kara dengan harga murah..tapi kitorang tak pernah beli lagi..yang nih beli masa balik kampung aritu..tunggu nelayan naik dari laut. Berebut orang nak beli..tu cerita cik abang aku tu laa..aku tak ikut sekali,cuma dia n adik beradik lelaki diorang jer pergi awal pagi tuu..dapat beli sekilo lebih je..tak silap dijual hanya rm20 sekilo..murah kan kan...kalau kat Mukah tak silap rm30 sekilo...tu pun kalo tak silap ler. lagipun harga leh berubah2 ikut musim..
Jadi sekilo lebih tu dapat laa 5 ekor..yang ikut balik ke sini 4 ekor,2 besar..2 sederhana besar...cukup2 untuk kitorang sekeluarga makan..alhamdulillah.

Biasanya udang kara ni direbus atau digoreng dahulu sebelum dimasak sepenuhnya..ini untuk mengekalkan kemanisan isi udang..warna pun cantik jer..gambar di atas ni separuh dah bertukar warna...hehe..sebaiknya digoreng terendam.


Kalau nak rebus terus pun boleh..ia lambat sikit masak la banding udang galah...sebab kulit pun tebal sikit kan..

Aku masak simple2 jer..masak sos..atau sweet sour..atau masak merah..apa2 jelah nama masakan ni..rasa n bahan2 memang lebih kurang jer.. :)
Tak perlu rumit sangat nak masaknya sebab udang pun dah sedap kann...malas pun yer jugak.heh.

Isinya yang tebal sedap dikuahkan dengan kuah sos tu...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

20 Komen Di Sini:

ilyaa said... [Reply to comment]

terliur nengok udang kara tu....mmm x penah makan :(

Kathy Tuah said... [Reply to comment]

nyamannya..

farhana yusoff said... [Reply to comment]

bestnya kalau dapat makan udang kara sebesar ni..fuhhh~

chikadakbiru said... [Reply to comment]

betul kat sini harga sekilo dlm 170 itu pun ikut musim..selalu memang tak dpt la...tokey2 restoren cina dh cop dulu..terliuq tgh isi udang tuh...

Fiza Nordin said... [Reply to comment]

arghhhhh peminat udang sedang terliur tgk udang tu...adeh!!!

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue...terliur akk tgk udang kara tu, tak pernah beli lg.

Deliah's Deli said... [Reply to comment]

ngendeng bleh? :)

Sue @ Nenie said... [Reply to comment]

Salam Sue...Amboiiiihhhh udang dia..ngencesssss...Nak minta siket, almaklum sajalah, tuan rumah awal2 lagi dah cakap untuk family jeeeeee..he he he

izahdaut said... [Reply to comment]

perghhh.. isi diaaa.. menggudaaaaaaa.. aku tengok jela udang gini.. mewah mknan ko ni sue... tk mampu den.. lobster lagi la jgn cakap. beratus hengget nk mkn nyer

K.Nor said... [Reply to comment]

fuhhh.. meleleh air liur akak sue.. meh jah.. kita pimpin tangan, balik rumah masing2 ya.. meh.. meh..

geez said... [Reply to comment]

Wahh.....sedapnya kak..... Saya pernah makan dulu kat Langkawi.... RM60 sekilo kalo xsilap.....

Amie said... [Reply to comment]

agaknya susah nak dapat udang ni kot... tu sebab mahal, kalau Sue kata rasanya macam udang galah, beli ajelah udang galah... nak beli udang kara ni macam harga emas je... he hehehh

inaku79 said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
inaku79 said... [Reply to comment]

adoi la, penat taip keluar bterabur plak, kena la delete. nk paste edit balik skali hilang la plak. udang owh udang, agaknya sbb aku nk mngata ko mahal tp kepala je besauu, terus x dpt komen, hua hua hua. adoi la sedapnya tgk gmbr kt atas tu. nti sblm blik nk kena cekup gak sekor yg duk meliuk lentok dlm akuarium kt fish market sini.

Mas said... [Reply to comment]

jelesssss...
murah udang ni kat sana sue...
aku telan air liur jerk nengoknya..
klu minta...kau kasi kulit udang lak..kikiki

wachak said... [Reply to comment]

assalam ha sue

x pernah rasa lagi udang kara mahupun udang galah. biasa makan udang kapas atau paling mahal pun udang rimau ... aummmm ... ha33

tun_telani said... [Reply to comment]

wahh........ besonyer.. tun penah jumpa sekali je ni, masa gi pulau perhentian.. hihi...

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply to comment]

akak setuju dgn Hasue, rasanya isi udg kara taklah sedap sgt, mgkin ssh nak dpt, sbb tu mahal. Apapun sue msk nmpk sedap lagilah gbr yg last tu ha, hehe

eddy hensem said... [Reply to comment]

Baru semalam dpt beli lobster kt mukah..tu pon ade dua ekor jer..ni duk intai2 resipi..first time nk masak lobster..hehe

eddy hensem said... [Reply to comment]

Baru semalam dpt beli lobster kt mukah..tu pon ade dua ekor jer..ni duk intai2 resipi..first time nk masak lobster..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...