Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, August 19, 2011

Resepi: Cornflakes Madu Berkacang

Weee...mode raya!mode raya!
Hamboihh..memasing dah semangat nak raya yerr....
Ada yang tak sabar nak balik kampung ke? ke masih duk gaduh2 ngan pasangan nak balik kampung mana tahun ni?hehe..sabar jelah ye kalau tak dapat balik kampung sendiri tu..

Nih dah masuk puasa ke 19 nih agak2 dah kurus banyak tak?
Ke sama jer cam sebelum puasa? hehe...
Jangan sampai baju raya yang ditempah dah tak muat nanti udah laa yer..kalau longgar takpe.hee..

Dah tukar mode raya nih mari kita tengok resepi mudah cornflakes madu berkacang yang saban tahun memang ada kalau time raya kat umah keluarga aku nun...
Biasanya aku buat untuk makan2 kitorang kat umah ni jer..tahun lepas anak aku yang buat.ahak...betapa senang n mudahnya buat nih kan..tapi part goreng menggoreng tu aku bantu dia laa...dia tolong isi ke dalam papercups aje.hee...

Sebenarnya banyak versi gak kan resepi cornflakes madu nih..ikut korang ler nak guna mana2 resepi,lebih kurang jer kot sebab bahan2 pun tak jauh beza..
Ada yang biasa letak coklat rice atau bijan kat atas tu kan..kitorang biasa buh kacang tanah goreng..best jer krup krap krup krap.. tapi si kakak tak suka makan kacangnya..hee

Oklah..resepi ni untuk rujukan sendiri dan untuk anda yang ingin mencuba...

Cornflakes Madu Berkacang
Resepi: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan *sila guna cawan yang sama saiz bagi setiap bahan

1 cawan kacang tanah-goreng dengan minyak dan toskan.(goreng jap jer,dalam 2 minit)
4 cawan Cornflakes
1/2 cawan madu
1/2 cawan mentega
Papercups secukupnya

Cara-cara:
Cairkan mentega dan madu dengan api yang kecil. Kacau hingga mentega cair. sejukkan sebentar.
Cornflakes dihancurkan sedikit dan dimasukkan dalam kuali yang berisi mentega dan madu cair tadi. Kacau sebati sehingga cornflakes diseliputi madu dan mentega sepenuhnya.
Masukkan kacang tanah dan gaul sebati lagi.
Isikan ke dalam papercups dan bakar selama 3-5 minit pada suhu 130c. Sejukkan sepenuhnya sebelum dimasukkan ke dalam bekas kedap udara.

Kanak-kanak memang suka jer nih.. lepas tu terpulang kepada selera nak lebihkan madu atau kacangnya ye... Selamat mencuba!

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

22 Komen Di Sini:

Anna Qawina said... [Reply to comment]

bape jenis dah kukis ko buat Sue?

HaSue said... [Reply to comment]

@Anna Qawina
uik?camner org dlm pantang leh terlepas nih?hehe..
takde naa..baru je start nih..kalo ade lg nanti aku wat tygn amal..hii..
ko dah ngukis lom?eh lupa lak ko dlm pantang!ahakss ;P

Mas said... [Reply to comment]

sue....
nak sebalang......
aku tak buat biskut cornflakes sbb adik ipar aku yg buatkan...
sedappnya tengok biskut kau tu...

tun_telani said... [Reply to comment]

biskut wajib tiap2 tahun.. mmg org kt umah duk perabihkan nih.. haha.. kalau buat xleh wat sikit2 kompom x cukup, paling tidak 2 balang terus.. hihi...

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
buleh mas..tuka ngan sebalang kukis nestum ko yer mas..hehe. best jek kan wat kunyah2

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
tuh laa tun..laku jer..budak2 suka..yg x berapa budak pun suke.hehe

inaku79 said... [Reply to comment]

sue, kami tak gaduh nak balik kg sape sbb mmg konpem raya kt perantauan, hahaha...padan muka sendiri tak dapek balik kg...huhuhu.

ni mmg kuih raya wajib kami ni sbb senang dan sedap. klu makan sambil sembang mmg x sedar la dah abes sebalang, hihihi...

rahel said... [Reply to comment]

Hasue,dah siap buat kuih raya ek...cantik2...nak tumpang sekaki..

Sheila Shafeareen said... [Reply to comment]

Salam wahhhh rajinnya..kita baru satu je sekut yg buat tu pun entah bila nak betambah....kalau buat lg habtar sini seblg ye....

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said... [Reply to comment]

aduh!nok tuk nang nyaman abis! =0).
sik sah mun makan sebijik..mesti berbijik2 di makan...=0).

anymz said... [Reply to comment]

akak kan sue.lagi sekali nampak si anna Qawina tu bg komen,akak cepuk montot dia..wakaka..
ni sekut yg wajib di buat..pun akak angkut gak resepi dia..suka nak pelbagaikan resepi kawan2..

izahdaut said... [Reply to comment]

1st time sue aku tengok sekut corn madu yg ada kcg tnah sebiji2 gini. Pastu kn nk buat ni, slalu sari 2 nk raya sbb krang tak sempat nk jmu org, habis kt mulut sendrik je. Suee.. Aku tingt soalan kt fb ko tu, kek apa tuk hari rya kan, sbenarnya tmpat aku more to hidangn nasi impit, soto, etc la.. Tak mewah sngt dgn kek bebeza srwak. Akk aku kta swak mcm2 kek dihidang time raya kann

Sue @ Nenie said... [Reply to comment]

Salam...he he he he..kukis yang paling senang dan kita pun selalu akan rasa rajin untuk buat ni

Ummi said... [Reply to comment]

Sue, waaaahh sedap jugak nih..pasti lah kan...sbb cornflakes....adeei, ni kalau anak2 tengok jangan2 suh wat ygni lak...pengsan la akak.. Last2 kuih akak xdan nak buat..

Diana @ Melley Mey said... [Reply to comment]

Assalamualaikum sue..
a'aa ler sama kan sue... versi jer lain.. hehheehe... meh kita tukar sebalang.. akak bawakan sebalang besar tuk sue nie.. hehehe... yg nie akak selalu dpt dr org yg bagi kat akak.... tiap thn dapat free... :). mmg sedap nie sue.. kalu makan 1 memang nak makan lagi n lagi kan sue

Juwita Jamaludin said... [Reply to comment]

salam hasue.. sedapnya nampak..suka la.. tambah gabungan conflake dan kacang tu kena betul dulu pernah makan rasanya

Naz said... [Reply to comment]

Assallamualaikum Sue..
Haaaa..yang ni memang wajib buat setiap tahun. Anak2 pun dah tanya dah ni tp cornflakes tak beli lagi. Akak kalau buat togel jer sue.. Cuma letak bijan jer sikit sebab anak2 akak suka yg plain je.. Dia org tak suka ada kekacang ker, kismis ker. kang diaorg korek dan buang jer.. baik tak yah letak kan.. Nanti akak bawak anak2 akak beraya ke rumah sue eh.. Pas tu jangan marah tau kalau lepas makan tengok kacang2 tu tersadai di tepi meja..huahahahaha..jangan marah ye sue..nanti kurang pahala puasa...:))

dZana said... [Reply to comment]

dah byk buat kukis ke sue..

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue...dah siap pun sekuk raya sue, semlm akk buat choc chips, punya lah lama, jap2 amani nangis, tido jap bangun pulak..susahnya nak buat sekuk, jadi tahun ini akk buat sikit je biskut.

Simple je resipi ni, conflakes lak ada sikit, kalo tak boleh ngetest ni

Eliza said... [Reply to comment]

Salam Sue...

Hamboih..sakan kita mengkukis yer..akak kalo buat yg nih tak kira raya cepat jer abis. ralitkan kalo hadap mende alah nih?

Sue, nnt akak nak kopi pasta resepi tat tu yer yang...thanks.

IBU AMELIA KALIMANTAGN said... [Reply to comment]

saya sangat bersyukur dan sangat mengucapkan banyak terimakasih kepada MBAH RIJI,,karna melalui bantuan MBAH kini saya sangat bersyukur melihat kehidupan keluarga saya yg sudah serba bercekukupan dan tidak pernah kekurangn lagi seperti yg kemarin kemarin dan semua hutang2 kami jiga sudah pada lunas semua itu semua atas bantuan MBAH RIJI telah memberikan ankaritualnya yg alhamdulillah bener2 terbukti tembus dan bagi teman2 yg menginginkan anka”GHOIB”yg benar2 terbukti tembs silahkan hubungi MBAH RIJI 082 388 362 128 SILAHKAN ANDA BUKTIKAN SENDIRI


IBU AMELIA KALIMANTAGN said... [Reply to comment]

saya sangat bersyukur dan sangat mengucapkan banyak terimakasih kepada MBAH RIJI,,karna melalui bantuan MBAH kini saya sangat bersyukur melihat kehidupan keluarga saya yg sudah serba bercekukupan dan tidak pernah kekurangn lagi seperti yg kemarin kemarin dan semua hutang2 kami jiga sudah pada lunas semua itu semua atas bantuan MBAH RIJI telah memberikan ankaritualnya yg alhamdulillah bener2 terbukti tembus dan bagi teman2 yg menginginkan anka”GHOIB”yg benar2 terbukti tembs silahkan hubungi MBAH RIJI 082 388 362 128 SILAHKAN ANDA BUKTIKAN SENDIRI


@HaSue

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...