Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, November 3, 2010

Kari Daging Rusa wif Ubi Keledek

Dah lama juga tak makan daging rusa..kalau 2,3 tahun lepas memang senang nak dapatkan daging rusa sebab masa tu ada juga kawan hb yg suka pergi memburu(ada lesen yer). Tapi dah pindah kat sini susah laa nak merasa daging rusa lagi..
Kalau masa tu,bukan daging rusa jer,tapi pelanduk pun ada..mungkin ada yg x sanggup makan pelanduk tu kan..tapi kalau merasa n masak cara betul dagingnya memang sedap. cuma kan,sekarang ni depa nih suma haiwan terlindung,so takleh laa jual sebarang jer..hehe..bukan senang nak dapat ye x..n jauh sekali nak dikomersialkan.

Kalau dari segi rasa plak,bandingkan daging rusa n kijang..daging kijang jauh lebih sedap..isinya lebih halus dan manis berbanding rusa yang lebih kasar sket..tapi kalo bandingkan dengan daging lembu yang leh dapat hari..mestilah best lagik daging2 yg jrang2 dapat nih kan..hehe..

Resepi plak rasanya semua pandai masak kari kan..cumanya aku biasa masak kari nih mesti letak kunyit hidup sekali..pastu kalo daging nih suka jer nak letak ubi keledek sebab padanannya amat bersesuaian sekali ke tekak aku..ehe..
Aku suka masak ikut tekak my hb la..dia x suka sgt kari pekat melekat..pastu x suka daun kari..huhu..
Selain masak kari gini,daging rusa juga sedap dimasak kunyit bersantan..dan paling best jika berpeluang buat bbQ daging rusa..sedap woo..jangan ada yg mengidam lak pasnih..ehe
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

10 Komen Di Sini:

izahdaut said... [Reply to comment]

wooo rusa.. ada jugak la dapat makan daging cam ni setahun sekali pun ok la..betul tu.daging kijang rasanya lagi maniss n halus..hmm dapat makan semangkuk cicah roti jalan sodap ni..

HaSue said... [Reply to comment]

izah: daging kijang paling susah nak dapt..sebab tu laa makin sdp kalo dpt mkan kot..hihi

Eliza said... [Reply to comment]

Sue, Kalo dpt daging rusa yg org gi berburu dagingnya enak dan manis compare ngan yg dibela. Awak ngidam kerr tu?

Take care bb and u too..

Mimiey.. (^-^) said... [Reply to comment]

wahhhh, kak Sue buat kari daging rusa la..dh lama xmkn dgg rusa sbb dorang dh kena lindung,hhahahha.. mie xpenah mkn daging kijang tapi rusa dan pelanduk penahla. tapi tu laaaaammmmaaaaa dulu. huh,tetiba terasa nk mkn...

K.Nor said... [Reply to comment]

akak pernah makan daging rusa, daging kuda pun.. sedap!!

HaSue said... [Reply to comment]

kak Eliza: sue x pnh mkn daging yg dibela kak..tp selalunya mmg gitu laa kan..yg liar ni makannya pun bebas jer..hehe..takde kaa ngidam kak..hihik

HaSue said... [Reply to comment]

Mimiey:mmg susah nak dpt daging yg kena lindung ni mie..kalo zaman dulu2 lain citer laa..pelanduk macam ayam ternak je duk bkeliaran halaman umah kn..haha..haaa,tu teringin kena laa carik kang..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

Kak Nor:daging kuda sedap eh kak?x berpeluang lg mkn..mesti kasar2 sket urat nya eh kak?

Kak Rosaliza said... [Reply to comment]

salam sue...akk tak pernah mkn lagi la dgg pelanduk, kijang rusa...mmg susah nak dpt...sib baiktak de ngidam nak mkn dgg2 yg terlalu susah nak dpt ni hheheh...

HaSue said... [Reply to comment]

kak rosaliza: wkumsalam kak..woo yeke?kalo akak dtg sini kebetulan masa ada stok leh laa merasa kak..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...