Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, November 4, 2010

Laksa Sarawak..lagi!!

Tiada dalam gambar: Bihun, taugeh,tauhu goreng dan sambal belacan

Sebelum nih dah pernah kongsi resepi laksa sarawak kan..kali nih aku nak cerita sikit laa pengalaman aku 'ter'mengidam laksa sarawak nih beberapa bulan yg lepas..ehe

Pernah tak antara korang mengidam yg betul2 mengidam(ketika hamil)?? Orang kata,tahap mengidam nih terjadi pada awal2 peringkat kehamilan,sekitar 3 bulan ke bawah(usia kandungan)..tak tau laa betul ke tak yer..sebabnya selebihnya tuh bukan mengidam dah,tapi teringin jer..hehe..
Pastu kan,org kata lagi..kalo mengidam nih memang tak sama dengan perasaan teringin sahaja..tapi perasaan sangat sensitif..mesti nak makan juga..dan macam2 lagi la..
Macam tu laa perasaan aku masa nak makan laksa sarawak ketika kandungan masih kecik aritu..hahaha...

Tak tau laa,mengidam ke apa kan..tapi al kisahnya,memang terbayang2..teringat2..terasa2 jer kat tekak masa tuh penangan laksa sarawak..tambahan pula selera makan yang amat tak baik masa tu..dengan morning sicknessnya dan badan yg agak lemah kan..sungguh mengada2 rasanya..ahak

Bila dah bagitau hb,dia pun bawa laa pegi restoran yg berdekatan dari umah kami..5km jer.. Nak harap buat sendiri masa tu jangan mimpi ler...nak masak nasik pun pk banyak kali...sebabnya cium bau nasik yg sedang dimasak tu pun ala2 mabuk gitu.hehe..
Dah sampai restoran tu, ntah macammana plak..laksa dah abis..betul2 bukan rezeki coz laksa tu dah ditempah dgn banyak oleh orang lain..arghh,frust giler..walaupun laksa kat situ bukan the best...tapi ingatkan leh laa buat pemujuk tekak yg amat nak merasa masa tu..

Lepas tu hb carik restoran lain,try tanya kot2 ada jua laksa tapi hampa..huhu...
Hb tanya,try esok2 laa eh? aku angguk jer..dalam hati..'tidakkkkkk!!!'ahahaha..
Dalam perjalanan tuh..xnak pandang muka hb nih..merajuk sungguh rasanya..ntah apa2 kan. Hb pun risau jer tgk..dia tanya laa aku ok ke tak? Tiba2,air mata menitik..wahhh..syahdu ko..x dapat makan laksa..tskk..tskk.. Hb apa lagik,tgk aku dah nangis..dia pun pujuk laaa..dan terus pecut ke bandar yg jauhnya 56km dr umah..hahaha...sian laki aku..x terniat langsung nak susahkan dia masa tu..tapi,tapii..ehe :P

Dipendekkan cerita,sampai kat restoran yg jual laksa tuh..sibbaik laa ada jual n aku makan dengan perlahan2..menghayati keenakan laksa sarawak..sungguh,nak je rasanya makan dengan berselera sebab mmg sedap tapi selera yg terbatas lak menahan diri untuk makan dengan banyak masa tu..tapi amatlah lega nya bila dah dapat makan..senyum jek kat hb n ucap tima kasih banyak kali..hihi..
huh,cuma yg pernah mengalami jer yg akan faham apa perasaan mengidam nih...sebelum nih,mengandung takde pun aku mengidam apa2 sampai emosi amat..

Terima kasih laa buat suami terchenta kerana sanggup gi carikan laksa sarawak untuk isterinya ini..hehe..sekarang nih,sepanjang tempoh hamil dah berapa kali buat laksa sarawak..hb pun prefer yg aku buat sendiri dari kat kedai..rempahnya jek beli coz x rajin nak wat sendiri.hehee...

Jadi sapa2 yg belum pernah makan laksa sarawak nih kena laa rasa sendiri yer..khabarnya rasanya berbeza dari laksa negeri lain..
Nasib baik jugalah bukan ngidam benda2 pelik kan..hehe
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

12 Komen Di Sini:

Cikmin said... [Reply to comment]

rempah tu ada sepeket lagi..tahan lama kan sue...? tunggu waktu sesuai baru boleh masak laksa sarawak ni.. :P

POSH76 said... [Reply to comment]

aduii tetiba ngidam laksa sarawak pulak hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply to comment]

pernah dah masak sekali laksa sarawak ni guna perencah segera yg dikirim melalui kazen yg nak ke sarawak.. mmg sedap & menepati citarasa walaupun rasa rempahnya yg agak keras.. semua famili suka.. entah bila nak masak lg.. nak buat perencah sendiri belum ada kerajinan..

K.Nor said... [Reply to comment]

aduss sedapnyer.. rindu nak makan lg laksa sarawak.. hu hu

zarin said... [Reply to comment]

baca kisah mengidam ni buat yg tk mengidam pun termengidam sama :-)

moklong said... [Reply to comment]

ragam mak buyung... nsb baik x minta yg bkn2...

HaSue said... [Reply to comment]

Cikmin:a'ah,thn lama gak kak..nk thn lg simpn dlm esbok ler..hehe..betul tu,kena tggu masa sesuai baru ada mood nk buat kan..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

sis Posh76:haaa..jangan2..hihi

HaSue said... [Reply to comment]

MadihaA: pernah gak cuba satu rempah tu..memang agak keras bau rempah2nya ngalahkan bau herba org bersalin..lepas tu xnak guna jenama tu dah...lupa lak brand apa..ehe..

HaSue said... [Reply to comment]

K Nor: akak dah pernah rasa laksa swk ek?kat sana sng nk dpt rempahnya ke kak?

HaSue said... [Reply to comment]

zarin:haha..mekasih laa sudi baca kisah ntah apa2 tuh..kalo termengidam sama kena carik gak laa tu kang..hii

HaSue said... [Reply to comment]

moklong:hihi..sibbaik kan..kalo yg pelik2 mana laa nk carik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...