Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, July 30, 2010

Daging Masak Rempah

Bertemu kembali..hehe..u ols masak apa untuk lauk harini yer?
Kalau dah keluarkan daging dari esbok n tak sure nak masak apa pun lagi,meh try daging masak rempah ni haa..ala2 masak kicap tapi berempah gitu..

Hasil selongkar dari dapur makyung Ros yg kini menanti saat kelahiran anak ke 3 nya..sama2 kita doakan dia dan bayi selamat juga dipermudahkan segalanya..amin..apa2pun mekasih atas resepi nih yer Ros..akak campak ikut bahan yg ada dan tambah ikut selera jer..tapi basicnya ikut resepi ni..sedap!tq2

Bahan-bahannya

350 gram daging
sedikit daun kari
1/4 biji bawang besar
2 biji bawang putih
2 inci halia
1 sudu kecil jintan manis
2 sudu besar serbuk rempah kari
2 sudu besar serbuk rempah korma
1 cawan santan pekat
1 batang serai
1 cawan air
7 tangkai cili kering
4 sudu besar tamato ketchup ( boleh diganti dengan tomato puri)
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap pekat
>hasue tambah sedikit kerisik

Caranya

1. Potong daging sederhana, jangan nipis sangat, agak-agak je, blender bawang besar, bawang putih, halia, cili kering dan jintan manis. Panaskan api dan tumis daun kari dan bahan yang telah dikisar tadi.

2. Setelah naik bau, rempah kari dan korma jadikan pes dan curah dalam kuali, kacau sebati, kemudian masukkan serai yang telah dititik, tomato ketchup dan daging.

3.Kemudian masukkan santan dan air serta kicap. Biarkan daging lembut dan kuah pecah minyak dan menjadi pekat, sesuaikan rasa, masukkan garam dan gula sikit. Siap untuk dihidangkan. Senang, sedap dan menyelerakan. Selamat Mencuba.

Ada belen kerisik dalam esbok tu aku campak sekali dalam tu..dan sebenarnya kan..santan daku lupa nak letak..ngeee..kicap lak main letak jer,tapi memang ada kelainan dari masak kicap biasa yer..bak kata Ros,menu ala2 kenduri gitu.hehe...
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 Komen Di Sini:

fuzidss said... [Reply to comment]

salam. phew ..tertarik tengok warnanya tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...