Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, May 7, 2012

Tayang Kelupis dulu lah..

Assalamualaikum..

Hari ni memang malas tahap berganda..
Rasa nak berlama2 jer golek2 atas tilam..bila nak mencuci,plug extend ke mesin basuh lak rosak..rasa nak terjerit kegembiraan sebab takyah mencuci..eh! stress je tak dapat nak mencuci pakaian sebab baru balik dari kampung semalam kan... Nasib baik laa semalam tu dah mencuci jugak kat kampung,jadi takde laa banyak mana pakaian terpakai..heh.. :D

Masak menu tengah hari kari ayam dan pucuk paku goreng belacan je makan ngan nasik.. dengan membuang perkataan diet dari kamus hidupku untuk dua,3 hari lagi(rasanya la)..aku boleh plak makan kelupis nih lepas makan nasik..hahha..sadisss.. Tapi agar kelihatan tidak terlalu gelojoh,aku suka nak ingatkan korang yang aku makan setengah pinggan nasi tu kongsi dengan Zhariff tau.. <-motip nak bagitau?

Dah,jom cuci mata nengok rupa paras isi dalam kelupis ni..kat FB aku duk sebut2 je.. nih aku close up sket bagi korang tengok.hee..KALAU aku rajin,aku citer lagi di entri seterusnya..KALAU ye.hee..

Dia ala2 ketupat palas kot paling terdekat nak describe...
Biasanya orang cicah ngan kari ke,rendang ke,ada yang suka cicah susu pekat, atau gula apong pun ada...

Sebab tu aku masak kari hari ni... leh layan makan dengan kelupis..heee.. Aku siap dah kukus balik..so memang besttt makan suam2..

P/s:semalam sempat laga2 pipi nga Tun Telani di tepi jalan.. terima kasih buat tun yang sudi luangkan masa untuk pergi ke simpang jalan umahnya..heheee..

Dah,nak gi siap2 dulu... nak ikut tak?taknak?dah2..duk umah dendiam.. daaaa...!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

24 Komen Di Sini:

iena said... [Reply to comment]

akak, rindu kamek ngan makanan ya. nak polah dirik pun sik pande.kongsi resepi eh kak.ne tauk bole kamek coba nye.rterus rasa rindu nak balit kampung.huhuhuh

HaSue said... [Reply to comment]

@iena
oo tedah.ktk di cney nek tok? sng sik maok dpt daun iriq ya sia?hehe..tp yalah mek mdh ngan sidak..mun darurat boleh jak pakey daun pisang bah kn. Kmk ph molah kedirik bebrapa taun lepas jak..ya pun beduak molah ngan hb.hahah.. nok tok hasil makan taun kat kpg kmk marek eh..nang best,cukup lemak n lembut..kdg2 ada nok keras nak..hehe

CikNana said... [Reply to comment]

saya mengaku saya sedang lapar sekarang,jadi bila tengok nie.bertambah2 lapar le pulak..hehu

tun_telani said... [Reply to comment]

kak sue... arini makan kelupis cicah rendang! punah diet.. haha.. tp nasi tu x masak laa ye (nk jugak bagitau). smlm lg dh rosak diet sbb makan kuih-muih yg ada dlm plastik kelupis tu. dh amik gambar segala bagai, blm sempat ngedit. labu, tembikai, semua angkut atas meja amik gambr. haha.. hasben tun siap ckp..'amboi, gembiranya dia.. tu pun nk amik gmbr?'... hihi....
tq sudi singgah, n sowy terlambat pulak. maklum laa, nk kene wangi2 dulu lepas exercise ;p

hana said... [Reply to comment]

ehem ehem.... assalamualaikum besan... hikhikhik... zhariff wat per? dah mkn? dah minum? dah tdo? dah berak? kikikiki...apa menatang kelupis nih aku tak tau.. kulit betis aku tau.. hihihihi

sury_masury said... [Reply to comment]

salam sue..wahh..kan main gik ayat2 nya tek..relak lh ari tok eh..sik mcuci..:P
mintak lok lapa mek diat kelupis ktk ya..lom mkn nasik gik tok..

Norzie hany said... [Reply to comment]

Salam Sue.
Belum pernah makan kuih kelupis.Nampak mcm sedap.

Anonymous said... [Reply to comment]

Assalam.. mok tanyak, kitak makei daun apakah? daun nyirik kah? sine mok ncarik daun ya..

-maz-

mala said... [Reply to comment]

salam hasue, puas makan kelupis masa di brunei. awal2 tu tak suka sbb mcm ada bau daun ida tu ... :)

Bicara Kak Noor said... [Reply to comment]

Salam Sue,akak kalau rindu ketupat terpaksa lah makan kelupis ni sbb di Brunei mmg sentiasa ada je masa majlis2 kalau kari nya nyaman kelupis pun laju je habis haha

Diana @ Melley Mey said... [Reply to comment]

Assalamualaikum hasue..
alahai!! tgk kelupis tu punya ler terliur akak tgk... akak suka sgt makan cicah rendang n kari... mmg sedaaap sesgt... rajin hasue buat sndiri yer..

Anonymous said... [Reply to comment]

eh ilang lak komen aku tadi. haishh.. aku niha duk membayangkan kesedapan dia jika setaanding ketupat palas. sedap la sue... sue, daun apa bugkus dia tu. awat tak snap gambo daun dia?

from: aku yang termimpi kelupis.. waanita misteriii.. kakakaa..

Mas said... [Reply to comment]

tak pernah makan lagi..
meh hulur kat aku sebakul..he3

Papa-NtiQ said... [Reply to comment]

tak penah dengar lagi kueh kelupis ni...area sabah/sarawak je ke yg ada ni sue?
malas mencuci? senang je sue ambik sorang maid macam saya...goyang kaki mem hehe

iena said... [Reply to comment]

@HaSue

kamek duduk kat subang kinek tok.dh 13 thn kt sitok.kerja kat putrajaya.kelak berik resepi ehh.

dapurCikWan said... [Reply to comment]

o..ni rupanya kelupis..ketupat palas versi sarawak ye kak? daun kunyit ke ape yang balut tu? kalau daun kunyit mesti wangikan..kena plak dengan rendang..perghhh..kecur liur.. =)

Shahriah Abdullah Novelis said... [Reply to comment]

Salam Hsue.. huaaaa... gambar yang last tu terus mata ni terjojol!!!! kecurrrr serius ni hokeh!!!!! huaaaa mana nak cari?? mana ??? mana???

Watierman said... [Reply to comment]

Assalam Dik Sue...Akak tak suka pulut..tapi kalau sebesar kelupis ni boleh habis kot sebiji sorang!! Kat sini tak ada kot!!Kat Malaysia timur jer kot kan!!

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, terasa lemak masin kalupis ni pada bayangan akk la, mesti sedap juga jika cicah nisan cair yg agak pekat ni. buat terliur je tgk ptg2 mcm ni

HaSue said... [Reply to comment]

@CikNana
Siannya lapar,kalo dkt leh suapkn nasik.hehe

Nieza said... [Reply to comment]

terliurnya tgk kelupis mu ni sue...saya pernah belajar buat dan bungkus kelupis ni dgn seorang kakak yg menetap di Brunei masa kami sama-sama ikut hubby posting di Dhaka dulu.Dia siap bawa daun utk bungkus kelupis tu dari Brunei.

masa saya nk dtng Finland ni dia ada bg 100keping daun tu utk saya simpan dan frozenkan kalau nk guna ambil saja tapi bila bawa sini saya termasuk dlm kontena 2 bln daun pun abis rosak.so..masa kat sana thn 2009 la last saya mkn kelupis ni.memang terliur tgk ni..nampaknya kena terbang pi rumah sue pula la kalau nk mkn ni...hehe

ogyep yummy mellow said... [Reply to comment]

Something new to me... sedapppp nampaknya, makan dengan kari ... nak cuba juga nanti..

cheq da said... [Reply to comment]

teringat makan kelupis ni masa mengajar kat miri..tangan orang sarawak jgk menjadi menu ni...

yusparisa said... [Reply to comment]

akak, sedapnya kelupis.....kalaula dpt kat semenanjung ni...hihi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...