Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, May 23, 2012

Kuih Kaswi Gandum.. lembut!

Assalamualaikum..
Kuih ni buat semalam,semalam buat..semalam gak abis. Tak pernah buat kaswi terus habis pada hari yang sama..hehe.. sedap laa maknanya tu kan. Diakui oleh ramai yang telah mencubanya.. Korang tak cuba lagi? cubalah!

Kali nih tiada lagi tahi lalat kat kelapa parutku..suruh parut kat kedai lain lak..hehe. Nak parut sendiri tak kuase mak.. :P
Beli banyak sket kelapa parut,buh dalam bekas tertutup rapi ataupun bekas kedap udara dan buh dalam freezer..maka tahanlah ia berbulan2(agaknya la..tapi tahan lama la kan).

Terima kasih chef Hanieliza dan rakan2 bloggers yang dah menyebarkan resepi nih.. sayangg korang ketat2.. ramai lagi yang dah mencuba kan,sapa dah cuba tu cuba kongsi sikit perasaan korang..hehe

Oh ye,aku buat separuh adunan gak cam Mas..memang sesuai la untuk keluarga kecik..
angkut resepi dari dapur mas gak sebab baru2 ni dia ada buat,tu yang baru ingat nak buat nih..Tima kasih mas..baby ada tendang tak tu mas?meh nak pegang..hihi..


Kaswi Gandum
Resepi : Chef Hanie liza - Fotopages
Sumber : Izahdaut, Anna & MasDuniaku.
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan Sirap :
5 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
1tsp browning sugar-hasue tambah
* Mas ikut Izah tambah beberapa helai daun pandan

Masakkan semua dan sejukkan.

Bahan :
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung kanji @ ubi @ jagung
1 sudu kecil kapur kueh - optional - Kali ni Mas x letak
Kelapa parut - yang muda
Sedikit garam

Cara:
Panaskan kukusan.
Ratakan sedikit minyak dalam loyang yang nak digunakan. Lapikkan pelastik saiz loyang.
Bancuh semua bahan hingga sebati dan tapiskan. Tuangkan dalam loyang.
Masakkan sehingga masak ( 30 minit ).
Tunggu sehingga sejuk baru boleh potong dengan pisau pelastik.
Kelapa muda digaulkan sedikit garam.
Lumurkan kaswi yang dipotong bersama dengan kelapa tadi.

Kaswi nih lembut dan goyang2 inul...sedappp! Cik abangku yang tak berapa gemar kasui tu pun boleh makan manyak maa...hehe..
Biasanya nak kuih tu lembut atau tidak,dia takkan dapat dipotong selagi tak sejuk sepenuhnya..aa..gitu la lebih kurang :D
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

26 Komen Di Sini:

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply to comment]

Salam Hasue cayang!!!

baru nk ngendeng hehehe dah habis daa... mmg terbest!!! mama pun buat brapa ari yg lps :)

dZana said... [Reply to comment]

aslmkum sue.. sedapppppnya...ngintai dari sekolah .. bdk2 tgh peksa.. hihihi .. rasa nk balik umah jer ni.. nk buat kaswi..

Choco Ani said... [Reply to comment]

Salam Hasue.. semenjak kak follow blog adik.. dik ni rajin sungguh.. smlm dgn kek lapis evergreen kukus.. hari ni plak ada kaswi.. best nya kaswi dik kak Ani suka.. nak mintak dh bis.. kena wat sendik la ni ya ;)

Anonymous said... [Reply to comment]

salam sue, aiii baru nk ngendeng, dh abisss...huhu.sedapkn akk pon dh wat ni he2...tq ya... zila66 :)

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, akk pun mmg peminat kassui, masa dh masak tu kasui tu tak berair ke kat atas dia, akk ada juga buat ari tu yg tambah nescafe tu, tapi berair atas dia, kena buang air dulu. Tapi rasa kasui tu mmg sedap.

Suka nampak cantik kaler kasui gandum ni sue, meh sini akk parutkan kelapa, kalo nak kelapa tua ada 4 5 biji lagi nih heheh.

Rasa mcm nak buat juga lah, salin resipi dulu lah, mekasih kongsi di sini ya sue...muahhh, mcm mana projek KL jadi tak ni

HALAMANKU said... [Reply to comment]

Salam HaSue..mmmm nampak sedap.. lembut n kenyal.. sedap tu.. neh datang wat pinggan nak join sekali he he he

tun_telani said... [Reply to comment]

kak sueee........... uwaaaaaa... sungguh terliur! tun mmg hantu kaswi.. tp enchik abg ku ni mmg x minat, jd bila nk buat tu pikir 6-7 kali. sbb kalau tun makan sorang, kompom habis jugak.. huhu

Saya Disini said... [Reply to comment]

sedpnye

Chah said... [Reply to comment]

cayank! nak yg belum sejuk ye...sbb kes tk sabar...heeee, ini versi mak saya aka orang dolu2 yg ada stok tepung gandum je dalam gobok...

HaSue said... [Reply to comment]

@Mama Hawa/Mama Nani
Wkumslm mama cayang.. Mama nyer kaswi ade lg x?meh watkan utk sy lg kak..hee

HaSue said... [Reply to comment]

@dZana
Wkumslm,bagus kaj..pandai gunakan masa sebijaknya.hehe... Akk lom cuba resepi ni yer?harus dicuba ni kak..tp kena tggu balik sekolah dulu la kan.. :-)

HaSue said... [Reply to comment]

@Choco Ani
Wkumslm.. Xde la rajin mana kak,menu simple2 jer pun..hehe. Aa,tau xpe,kena buat sndiri la kalo nk mkn nih.hee

HaSue said... [Reply to comment]

@zila66
Wkumsalam..takpe kak,ngendeng jer..dpt x dpt tu blkg kire.hehe..

HaSue said... [Reply to comment]

@EmbunRosaliza
Wkumslm
A'ah,biasa jer ada air kat atas tunkak..cedok ngan sudu masans tu..nanti keras elok je dah sejuk kn..sy malas kaver ngan tuala kat pnutup pngukus tu..kaver ngan aluminium foil je kat loyang ms ngukus.hehe..

Kaler tu sbb buh browning sugar sket.hee..tq kak. Eh lupa anta kelapa tua kat akk aritu.haha

HaSue said... [Reply to comment]

@EmbunRosalizatypo byk lak... Pembetulan2..
..air kat atas tu kak.cedok ngan sudu ms panas tu. Hehe..

HaSue said... [Reply to comment]

@HALAMANKU
Wkumslm..pinggan tu bwk buat cenderahati ke?mekasih ye erma..hihi..kaswi dh abess :-p

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telani
Ingatkn kompom x abis...rupanya kompom abis gak yer tun..patut susah hati nk buat.hihi..cuba pikir yg ke 8 kali,apa kate wat suku adunan jer.pastu buh dlm acuan lompang ke..tp silap hrbulan x cukup lak nanti.haha

HaSue said... [Reply to comment]

@Saya Disini
Uish! Mana tahu nih?terer tul.. :-p

HaSue said... [Reply to comment]

@Chah
Yer cayunk!yg sejuk pun dah abish,ni kn pula yg pns..hihi.
Resepi org lama laa sedappp.kann kak kannn

Si Matatajam said... [Reply to comment]

Salam...mmg sedap kalau wat minum ptg..

hanieliza's cooking said... [Reply to comment]

Salam..
Terimakasih banyak-banyak juta lemon kerana sudi mencubak resipi kaswi kakliza..
nanti jika buat lagi kena bagi kakliza rasa yer...

Qasey Honey said... [Reply to comment]

Sue...bestnye tgk kuih kaswi tu...QH resepi ni dh lama juga tperap kt list...xterbuat2 lg...hihi

Nieza said... [Reply to comment]

lama tak buat kaswi ni...teringin la pula. memang sedap resepi kak liza ni dah pernah buat dah dulu:)

Shahriah Abdullah Novelis said... [Reply to comment]

Salam Hsue... wahhhhhhhh sedapnya... terbau-bau kuih kaswi tu.. rasanya yang lemak manis.. ada kelapa lagi... kecurr dah ni.. bilalah nak mencuba ekk.. gula merah pulak tak ada... kecur dah nak merasa sangat ni hah...:))

Rohah said... [Reply to comment]

lembuuut arr nampaknyer...bilalah nk buat ni..

hannah said... [Reply to comment]

Assallam..nape tulis tajuk bahan sirap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...