Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, July 26, 2012

Bergedil Daging Burger Tanpa Telur

Sana sini orang membedil eh! buat begedil yer..
Aku pun sibuk jugak nak buat begedil taaaapii versi aku ni tak guna telur untuk menyalutnya.
Kiranya khidmat telur tidak diperlukan untuk menyatupadukan doh yang diperbuat dari kentang lecek tersebut..
Pernah tak korang buat bergedil adakalanya minyak yang berlebihan tak habis2 rasanya melekat kat bergedil tersebut.. Kini!!!Tidak lagiii!! tu diaa..amik..!!ayat iklan aku belasah. Mungkin juga jalan penyelesaian untuk mereka yang alergik telur tapi nak makan bergedil ke kan..lagi pun boleh makan bergedil tanpa merasa minyak berlebihan pada bergedil kita tu yer.insyaAllah...lagipun guna minyak yang rendah kalori ni,taklah membimbangkan sangat,kan.. ;)

Marilah aku tunjuk serba sedikit bagaimana menghasilkan bergedil yang sedap la pada tekak aku dan pastinya jika korang pemakan kentang(ganas je ayat aku guna nih) yang tegar,pasti suka menu2 yang berasaskan kentang ni diperlakukan sebegini.haha..lantak la korang paham ke idak yer.. dah mamai dah mata ni nunggu upload gambar banyak ni tadi hah. Ayat pun tunggang terbalik kot..

Mula2 tu, tayang gambar contoh hidangan...

Kalau biasa korang makan dengan soto ke,mee kuah2 tu ke...kali ni bergedil ni enak dimakan begitu saja bersama sos dan mayonis jika suka..aku sukakk !! :D
Tapi untuk anak2,kalau tak suka buh banyak bahan seperti daun bawang dan daun sup tu,pandai2 laa adjust yer. Kalau anak2 aku,nampak jer cili dalam kuih tu contohnya,boleh fobia jap.hehe.. jadi isinya tu kena ikut selera masing2 yer. Resepi cuma panduan aje..

Jom buat bergedil mudah ni... Inspirasi dari cara membuat daging burger oleh rachel ray..hehe..
Oh yer,dan terima kasih buat kak Rosaliza yang buat aku teringin nak membagedil tempoh hari..pencetus semangat dan idea gitu..

BERGEDIL DAGING BURGER TANPA TELUR
Resepi: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

2 Biji kentang-lebih kurang 400g
2 keping daging burger ayam ramly-cincang/potong kecil2
1-2 tangkai cili merah-hiris dan cincang halus
3 tangkai daun sup-hiris termasuk batangnya sekali
6 tangkai daun bawang-hiris
1/2 labu bawang besar-hiris dan cincang halus
1 sudu besar tepung ubi/tepung jagung
Minyak zaitun/minyak jagung atau minyak canola secukupnya.
Garam secukup rasa dan serbuk stok ayam(jika suka)

Cara membuatnya:
Mula2,kena laa rebus kentang sehingga lembut. Aku rebus guna pressure cooker lebih kurang 5 minit jer dah lembut selepas berdesir(aku belah 2 jer kentang tu).

Selepas kentang dah lembut(cucuk dengan garfu untuk menguji) boleh la dilecek menggunakan masher..masher ni memang berguna kat dapur..nak buat jemput pisang pun guna ni jugak.. ala,yang biasa orang guna untuk tekan2 daging burger tu. Kalau takde,boleh la guna garfu yer.. lecek sampai lumat semasa masih panas.

Setelah itu,ha..yang ni aku tak ingat nak snap gambar..panaskan sedikit minyak,tumis bawang besar yang dicincang halus sampai naik bau,masukkan daging burger yang dicincang atau potong kecil sehingga masak. Perasakan dengan garam..boleh tambah sedikit serbuk pati ayam jika suka.
Sementara itu potong/hiris semua bahan lain.

Ini laa rupa bahan2 yang sedia untuk dijadikan bergedil. Gaul guna tangan atau senduk. Tambahkan tepung ubi atau tepung jagung dan sedikit garam untuk rasa keseluruhan. Lepas tu masukkan dalam peti sejuk selama lebih kurang 20 minit agar mudah dibentuk.
Keluarkan dari peti ais,scoop menggunakan sudu bulat atau pencedok aiskrim supaya mendapat bergedil yang sama besar. Bulat2kan dulu kemudian baru tekan untuk mendapat bentuk yang sedikit leper.

Panaskan satu sudu besar minyak zaitun di dalam nonstick pan. Masukkan beberapa ketul bergedil (jangan letak terlampau banyak,nanti susah nak terbalikkan). Biarkan betul2 keperangan barulah terbalikkan(guna sudip leper,jangan guna penyepit) dan biarkan sehingga masak.
Angkat menggunakan sudip tadi dan toskan di atas kertas tisu(guna 2-3 lapis).


Minyak akan diserap pada kertas tisu seperti di atas..

Boleh lah di hidangkan bersama sos cili dan mayonis..enak dimakan begitu saja..macam makan kuih muih jer.. menu yang mengenyangkan! Tak payah makan nasik dah.hehe

Terasa lembut kentang dan wangi dari daun sup serta daun bawang..Yuummmmyy!!
Selamat mencuba ^__^
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

11 Komen Di Sini:

Ummi said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Sue. rajinnya wat bergedil...akak kan mmg malas sb rasa mcm cerewet jek....hehe. Cantik je leper molat2 pergedil Sue tu...sedap kan cicah cili sos.. ^__^

Gee® said... [Reply to comment]

Ye la Sue, k.gee pon buat ala2 pegedil tanpa telur tp guna ikan tenggiri... sedap cicah sos & mayo

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, terliur pulak tgk bedil eh begedil sue ni, meriah je dlm tu, anak2 suka tapi jgn ada yg hijau2 la kat dlm tu huhuh.

Boleh di cuba resipi sue ni, nampak sangat sedap

Nur-nba said... [Reply to comment]

Suka makan begedil.. tambah udang kering yg ditumbuk dengan bawang goreng pun sedap..

kakbesah said... [Reply to comment]

salam Sue, nmpk sdp bergedel tuh! slalu akk buat bergedel goreng deep fry, x trfkir bleh guna nonstick pan je, jimat minyak..jimat klestrol! hmm..bleh la akk try nnti..boh dlm roti cam burger. ops, tp kne buat bntuk petak lah, coz guna roti diet..hee..

Mas said... [Reply to comment]

perhhhhh....compommm aku buat nnti....
ain, daniel ngan laling aku termasuk aku gemarrrrrr sangat bergedil...
tima kasih sue......

ijayuji said... [Reply to comment]

Salam kak sue! salam winduuuuuu winduannnn salam ramadhan jugak buat akak sefamily, moga diberi kesiahatan yg baik sepanjang bulan ramadhan ni insyaAllah! kita ni waktu free tak tentu skrg ni yg pasti jadual skrg ni ketat huhu... bergedil sedap di makan begitu sahaja :D

Aymy With L♥ve said... [Reply to comment]

Salam ramadhan buat sue... Sedapnya pegedil... Makan begitu saja pon sedap mcm kata dik ijah... :)

Tembikai Laici said... [Reply to comment]

yummehhhh!!
nampak sedapnyerrrrrrrrrrrrrrr... ^_^

sury_masury said... [Reply to comment]

Menguda....tpi bila nk cuba tok....busy gilak tok...sorry lmbt jln ctok...:-)

Ella said... [Reply to comment]

Xsabar nak try buat jugak... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...