Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Tuesday, July 24, 2012

Udang Goreng Tempoyak..buat penggemar tempoyak!

Assalamualaikum

Uiihh..tadi kan,rambang jer mata nengok menu2 kat rumah rakan2 blogger jiran di tingkap dapur nih..memasing tayang menu2 menyelerakan..rata2nya tayang menu juadah berbuka puasa laa kan,dan yang paling banyak dalam carta penglihatanku hari ni tayang kuih muih..hamboii...ai tak berkesempatan lagi buat kuih muih ramadhan tahun ni.. ni petang kang baru nak buat kuih berasaskan pulut..tu pun kalo tak terbantut la.. jap lagi nak menyagat nenas lak nak wat inti tart..haih,cam sibuk bebeno yer..
Dalam keterujaan melihat rakan bloggers yang rajin ngupdate tu..hampir semua laa aku klik nak gi jengah kann...namun begitu,rata2 page tayang loading error..ah,sudah...kalo nak tunggu refresh memang kena lakukan banyak kali,baik ngupdate blog sendiri dulu.kikiki.. insyaAllah akan ku jengah juga nanti..ehehe..

Penggemar tempoyak? siapa? Aku ler teww.. Menu yang simple tapi membuka selera..hmm,rasanya di bulan puasa ni memang sesuai laa untuk menu sahur kott...sebab ia boleh disiapkan di sebelah malam sebelum tido..so esok tu tinggal nak panaskan jap jer..kalau nak buh cili hijau tu semasa sesi memanaskan tu pun boleh kann..

Guna udang,apa2 jenis udang pun boleh..cuma udang kering jer kurang relevan kot..heh.
Udang galah boleh,udang kertas,udang kecik,udang besar..udang geragau tak sesuai sangat laa jugak kot ek..
Dah..nak taip resepi nih.. nak bagitau dari segi rasa tu rasanya tak perlu dah bagitau kot..kang ada pulak yang membayangkan rasanya yang masam2 pedas tu..eh!kan dah terbagitau..

Sebelum ni dah gak post resepi sama..cuma kita adjust ikut stok bahan yang ada dan ikut kesesuaian citarasa masing2 ya..contohnya cili tu..kalau jenis lidah tahan pedas yang amat,buh laa banyak mana ikut suka ya..resepi cuma panduan saja..takkan kena marah kalo kurang atau tambah bahan... ^_^

UDANG GORENG TEMPOYAK
Resepi: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

200g isi udang tanpa kulit
2 tangkai cili merah-hiris
6 cili api(merah+hijau)-hiris atau tumbuk
2 ulas bawang merah-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
1/2 labu bawang besar-hiris
7 tangkai cili hijau-hiris
2 sudu besar tempoyak
Garam dan sedikit gula
sedikit minyak-dalam 1-2 sudu besar

Cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan yang dihiris sehingga naik bau. masukkan udang dan kacau goreng sehingga separuh masak. masukkan tempoyak dan kacau goreng sehingga masak. Masukkan cili hijau dan kacau sebati. Sebatikan dengan garam dan sedikit gula. Padamkan api dan sedia untuuk dihidangkan.


Rasa tempoyak kalo diganding dengan pedas cili memang boleh bertambah nasik tanpa sedar.huhu..menu sempoi tapi menyelerakan..tapi kalo yang tak makan tempoyak tu,ai..tak dapek laa den nak menolong eh.. ^_^
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

19 Komen Di Sini:

cikmanggis said... [Reply to comment]

Ha sue keno tolong Den ni:)mulut den berair ni hehe.Insyallah Cm baru dapat 1 tupperware tempoyak tadi.nak goreng udang camni.Makaseh ha sue:)

sury_masury said... [Reply to comment]

kejam nya dikau menayang tempuyak indahhhhhhhhhhhhhh....uwaaaaaaaaaaa...lari.....

::Azura Rahman:: said... [Reply to comment]

alahai.. sodapnyer itu tempoyak.. kzura mmg fav.. blh cuba nnti.. TQ sue

Naz / Nadz COSK said... [Reply to comment]

Sueeeee.... Kak Naz pun menu tempoyak gak smlm.. Tapi ikan bilis goreng sambal tempoyak.. Habis hancuss diet hakak tau!.. Tulah sape suruh masak yg pedas2 boh tempoyak bagai.. Tak dapek lah sesiapo nak nolang nyo ha...heheheee...

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, kuih apa tu yg berasaskan pulut akan dibuat ptg ni?..akk dh siap kukus pulut serikaya utk juadah ptg ni heheh.

Memang sedap menu sue, ni rasa mcm mkn sambal tempoyak pedas2 gitu, Memang terbuka selera akk ni sue hehe, terliur pulak

HaSue said... [Reply to comment]

@cikmanggis
uishh..nah2,amik towel mandi nih..wat lap mulut.hehehe... memang best wat appetizer..ataupun lauk di kala sahurr..hee..slmt mencuba ^_^

HaSue said... [Reply to comment]

@sury_masury
Iboh lari laju gilak..lelah kitak kelak masa posa tok..hehe

HaSue said... [Reply to comment]

@::Azura Rahman::
Cuba laa kak..kot2 kena selera.kalo dah penggemar tempoyak ni mmg apa jua masakan tmpoyak leh masuk.hehe

Maiyah said... [Reply to comment]

salam..

mmg terliur dah ni
mmbuka selera ;)

Mas said... [Reply to comment]

perhh....udang tempoyah sue..
lap sikit molot tu...kikiki
sedappp wehhhh

Nieza said... [Reply to comment]

Assalam sue...baru sempat nak singgah sini bz sokmo la..hehe tak leh tenung lelama udang ko ni memang menyelerakan..:)

tun_telani said... [Reply to comment]

kak suee. oo kak sueee... mana nak cari tempoyak niiiii......... nk bawak dr kg takut kene tahan ngan pakcik kastam. uhuk uhuk... kene gi miri beli, kat luar emart ada org jual tempoyak. 10inggit sebekas kecik. kat bintulu x nmpk pulak. jarang2 round tamu tu. nnti nk round betul2 la, kot2 la ada yg jual.

ogyep yummy mellow said... [Reply to comment]

Menyengat betul nampaknya udang goreng tempoyak tu... berasapppppp telinga dibuatnya.... itu yang sedapppp tu..

Aymy With L♥ve said... [Reply to comment]

Perghhh... Menggoda jiwa... Memang feveret... Biasa buat gulai udang tempoyak jer... Nanti boleh cuba... :)

zila norazila said... [Reply to comment]

salam sue,mmg sesuai utk bersahur nie..nk kena cari tempoyak nie:)

LinRosly said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Ha Sue:)
Salam Ramadhan;
Sedapnya udang masak tempoyak...Fav Kak Lin tempoyak tu tapiii suami Kak Lin tak pandai makan tempoyak...

Yana Shaiful said... [Reply to comment]

uwaaaaa..tempoyak pulak..xtahan nafsu singgah sini..xleh tenung lama2..jom cabuttt ^^

kakbesah said... [Reply to comment]

salam Sue, sdpnyer.. tempoyak memang peberet kami seisi kuarga. yg stail gini ank2 gelar msk tempoyak jawa, yg stail asam rebus tu msk perak.. tp, lps mkn knelah minum air barli utk nutralkn panas tempoyak tu, bimbang perit tekak @ pedih perut bg yg x thn.

~~zana@pb~~ said... [Reply to comment]

Akk rasa kan, tempoyak ni lebih sdp mkn kalau tgn org lain masak, akk buat x jd laa....mmg kena kursus sehari semlm dgn Hasue ni:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...