Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Friday, August 26, 2011

Resepi: Biskut Nestum Bercoklat Chips

Wahh2...mengantuk betul mataku ini..dari celik pagi tadi berat aje nak minta tutup balik...
Curi2 tidur jap masa tidurkan dak mata cepet nih tengah hari tadi tapi mana boleh tidur lama2..alamatnya lagi liat laa nak bangun kang kan..tak suka laa tido siang hari nih..lagi2 bila ada budak kecik...kecuali letih yang amat atau tiada perkara yang merisaukan memang best jer golek2 di siang hari kan kan..hee~

Mesti ramai dah balik kampung hari ni haa... aku tak start pun packing pakaian. Biasanya esok nak balik malamnya tu baru sibuk nak packing..maklum ler senang nak kira baju,haha..macam laa sebelum tu tak dapat kira siap2 yer.entah,takde alasan best lagi nak diutarakan agaknya..

Apa2pun,buat yang nak memandu ke kampung tu..silalah berhemah semasa memandu...janganlah guna motto..'ni aku punya jalan,dia yang amik jalan aku...so dia yang salah'..silalah mengalah jika perlu yer...orang yang tak reti memandu nih ramai sebenarnya.. jadi kita yang hati2 kena double hati2 n jangan harapkan sangat ngan peraturan jalanraya..be flexibel ok? Contohnya bagi laluan jika perlu,walaupun orang tu memotong di garisan kembar..daripada menempah maut,baik ke tepi sekejap kan..jangan masing2 tunjuk besar kepala..mudah2an kita sama2 dikurniakan kesabaran ketika menghadapi saat2 tertentu..dan selamat tiba ke destinasi..

Oklah,dah panjang celoteh,meh tengok resepi hari ni..biskut nestum nih aku buat pagi tadi..tak sempat merasa pun lagi. Tunggu berbuka karang lah yer..Tapi dari segi teksturnya cam gebus tu memang ler...aroma nestum pun best..menurut Mas yang sudah mencubanya,biskut nih sedap sangat..so buat korang yang masih nak membiskut..meh laa cuba..bahan2 pun senang aje..

Resepi asal buh kismis..tapi aku nak ngabiskan stok coklat chips tuu..so gantikan kismis ngan coklat chip..budak2 pun mesti lagi suke yer tak? Ikut suka masing2 laa nak letak apa2pun yer..hehe..
Mas,minta izin ni nak kongsikan resepi kat sini lak yer..terima kasih buat Mas dan penyumbang asal resepi nih,Maria.Tq.. :)

Biskut Nestum
Resepi : Maria
Sumber:Mas@Duniaku
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan :

250 gm butter
100 gm coklat chips
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
3 cawan nestum kisar kasar
1 cawan gula caster
1 biji telur
1 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya :
  1. Pukul butter dengan gula hingga putih.
  2. Masukkan telur dan esen vanila.Kacau sebati
  3. Masukkan semua tepung dan nestum. Kemudian masukkan kismis
  4. Uli sehingga benar2 sebati
  5. Bentukkan biskut ikut suka dan bakar dalam oven selama 15 minit dengan suhu 175'c. -bergantung pada ketebalan biskut dan suhu oven masing2.
Aku buh ceri merah sebagai penyeri biskut nih..hee..selamat mencuba!!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 Komen Di Sini:

izahdaut said... [Reply to comment]

sue.. comel je gambo ko neh. suke je aku nengokkan nyer.. lawa je letak ceri merah atas tu kan. ko tepek gitu je ye dia tak tercabut?

aku nak buat gak sekut ni, pastu tengok2 nestum aku dah tinggal scawan lebih je. datang la mood rajin buat menda lain lak. dah sunyi dah alam barzah..eh silap dah sunyi dah alam maya ni..ramai dah balik kamppung sue. ko tak mengemas lagi ye. aku baruuu je siap packing baju. setel satu hal. esok nak setel kek org oder je. kek biasa2 je, kek cekelat je.

laki aku tak de ni. sian aku kan. sebab tu aku panjang2 je nak nulis kat sini. eh ko balik esok ke? take care ye sue. selamat hari raya...

Mas said... [Reply to comment]

sue..aku lupa nak cakap ari tu..biskut nestum aku pun ditukar kismis ngan choc chips..he3...
sedap kan sue..ain ngan daniel suka sangat biskut ni..
maceh sudi mencuba..
amboii...cantik, comei dan berseri2 biskut nestum kau ni..
suka aku tengok..
aku buat 2adunan hari tu..
sebab kena bahagi tiga..
banyak gak dapat...he3

aku pun mcm kau gak...esok nak balik kampung..
malam ni baru berkemas2..
senang kan..
tu la sue...rasanya ramai yg dah balik kampung..
sunyi sepi alam maya ni kan..
wehhh...aku perasan..gambar2 biskut raya kau ni, cantikk sangat..suka aku tengok....

Amie said... [Reply to comment]

elok benarlah tu kalau esok nak jalan malam ni baru nak packing barang, Kak Amie lagi buruk...beberapa jam nak jalan baru kelam kabut isi beg... entahlah makin lama makin malas pulak dan siapkan kain baju awal-awal, kalaulah beg tu terus ada isinya ye... hi hi hiiii

sedap ye biskut nestum tu Sue... kalau bubuh nestum memang kita suka!

HaSue said... [Reply to comment]

@izahdaut
lawo ye zah..tq. tp kebetulan je nampak lawo tu..gambo ko lg lawo2 belaka..

a'ah kan..mmg sunyi jer alam bunian..eh,alam cyber dkt2 nak raya nih.. aku tak balik lg esok. kat atas tu contoh yg diberi aje..ko nih BM masa spm dulu dpt brp?kakaka.. weh,semangat ko ngemas baju yer..tp bagus tu..aku malam esok kot nak ngemas sebab isnin pagi nk balik..aku nk bawak zhariff gi klinik dulu senin tu..dah alang2 dier nyer appointment aritu kan..nanti kalo pas raya kompom aku buleh lupa lak..lgpun smpt laa nak ngekek nanti..esok baru nk topup bhn2 kek lg..heh.mana tak nyer,asik kena cukai jer kat umah ni.hee..

haa..kan aku dah jawan pjg gak..hihi..sebenonyer tenet aku nih dr aritu x kuar signal 3g.aku x tau smpai bila ia akan meragam..yg pastinya balik kpg kang laju laa tenet tu..tp persoalannya di sini...adakah masa nak ngadap lappy?ahaks..

Gee® said... [Reply to comment]

comel biskut cam tuan dia... ahaks
Slmt Hr Raya Sue maaf Zahir & Batin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...