Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, May 2, 2011

Antara Menu Di Kampung..

Nih entri terakhir dari kampung untuk kali ni..sebentar lagi akan bertolak balik ke sarang semula di mana kehidupan harian akan kembali seperti biasa..turut mengikut balik mungkin my sis yang masih ada urusan di poli mukah setelah menghabiskan exam terakhirnya baru2 ini..apsal skema sangat ayat aku nih pun aku tak tau..hehe

Oklah,sepanjang duk kampung nih memang aku tak banyak mengaktifkan diri masak memasak..macam bahagia je ada orang yang lebih pakar dari kita untuk masak2 kan..haha..di samping tu teruja je dengan tenet laju nih ambil kesempatan jer merempit ke blog kawan2 tapi bila tengok rata2 blogger bercuti nih..macam malas pun ada gak nak blogwalking..cam pergi rumah takde orang,mesti tak seronok kan..pun begitu,ada gak yang takde kat umah tapi tinggalkan makanan2 lazat untuk dijamah..ahaks..

Berbalik kepada menu sepanjang berada di kampung nih,baru arini laa aku rajin sket nak snap kan makanan hidangan sekeluarga untuk dikongsikan di sini..kalau aku rajin..diulangi,'kalau' aku rajin..akan update resepi kemudian untuk menu menarik yang mudah n sedap untuk dicuba..

Nih pun sebahagian dari menu2 hari ni..malas lak aku nak ngambo semua,antara yang takde dalam gambo nih ikan bawal masak kunyit..mungkin Ryo ada amik gambar kot..hehe..

Jom jamu mata nengok menu2 yang dimasak oleh kak long aku nih..memang best n sedap sampai makan tak sedar diri.ngahaha..diet?apabenda tu?keskeskes..*balik nih kang baru nak insaf kot.. :P

Ini adalah nasi..semua tahu kan..tapi istimewanya nasi nih adalah sebab ia beras huma baru yang dituai di kampung2 berdekatan..mak aiii,ni kalo wat bekal memang sedap sangat nih..sapa2 tak pernah rasa memang rugi..beras kampung nih ada pelbagai jenis..ada yang sedap biasa2 aje..tapi ada yang sedap luar biasa.. :D

ohh..ni antara pembuka selera yang sedap nih..rasa pedas n masam sekali ada dalam tuh..makan ngan nasi kampung tu memang meletup2 selera.. nih mempelam muda yang ditumbuk bersama sambal belacan pastu digoreng/ditumis gitu.. rasa macam dah pernah post resepinya kat sini..ke aku je ingat dah post tapi belum?eheh..

Menu nih agak biasa..tapi yang bestnya udang tu lebih..nak tenggelam segala sayur2an dalam sayur campur nih ngan udang yang gedabak2 tu..hehe..sedap sangat!

Yang nih atas permintaan si kakak..semalam aku goreng ayam berempah..buh serai banyak2..yang simple gini gak disukanya..huhu..

Pasti ramai hari ni yang pulang ke tempat kerja masing2..semoga berjalan lancar n selamat sampai ke destinasi yang di tuju.. :)

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

15 Komen Di Sini:

Unknown said... [Reply to comment]

ha ha mesti kak nijah jadi mangsa kinik tok sik apa nya jaga baby ko masak musim bubuk tok sik ada molah bubuk cencaluk ka ...

HaSue said... [Reply to comment]

@haimaj
haha..tauk xpa..ada cincaluk dpolah k nijah ya..x sempat amik gamba....ney boleh amik port masak bila dah ada pkr nak..ngahaha..

Deliah's Deli said... [Reply to comment]

ada beras baru!lama btl x tgk,bau,rasa :(

K.Nor said... [Reply to comment]

akak pun suka makan beras kg gini.. makan panas2 sedap!

eh.. dah jumpa mangga muda ya.. bawak la balik rumah 2 guni :P

Mas said... [Reply to comment]

sue..aku tak pernah makan lagi nasi tu...
rasanya sama tak ngan nasi biasa...he..he...

sedapnya lauk2 tu...
seronok kan klu sesekali balik kg..masak pe pun sedappp...

cik cek said... [Reply to comment]

Salam Sue...
Balik kg ke....Wah! sedapnya lauk pauk ni...menggoda selera....:)
Macam2 menu ada....bestnya....

CT Delima said... [Reply to comment]

Assalamulaikum HaSue

aduiii... telan dulu air luir 3-4 kali tengok gambo sambal mempelam tu. kalau makan denagn nasi hangat dengan ikan kering pun kak ct samggup kasi habis.. hihihi

HomeKreation said... [Reply to comment]

Along balik kampung kat Sarikei boleh makan nasi 2-3 pinggan, beras huma kampung tu mmg sedap & tak mengenyangkan (sbb kena angin laut pun sama kot)...hehehe. Ajor ler camna nak buat sambal tutuk mempelam tu - tak pnh rasa tapi tengok jer dah meleleh air liur....

nOOrsha said... [Reply to comment]

sedap ke beras kampung tu? aku x pnh makan la.. weih mas, ko org kedah kan? takkan tak pnh makan kot beras dari padi ...hehe..btol ke ape aku cakap ni.. (sambil menggapai² mas yang duduk di tingkat atas..ko nampak x aku menggapai2 ni mas????)

sue..meh pos kat sini beras tu sebutir due..kiki

tun_telani said... [Reply to comment]

huhh?? sedap ek? nnti nk gi beli try makan..

Azmie & Vivie said... [Reply to comment]

leleh aek lior mek nangga gmbr nasi beras huma ngn mempelam ya, kak Hasue.aduh...mun kmk diajak makan, nang sik lalek agik nak control ayu..ekekekeke =0).

kakya, manok dalam gmbr ya mengingatkan kmk ngn mak kmk.. mak mek suka molah manok goreng simple kedak ya..simple tetapi nang sedap meletop rasa nya =0).

Unknown said... [Reply to comment]

sue--
ayu doakan selamat kembali yer..hati2 di jalan raya

PS: aduh.. ayu lapor.. menyelerakan walau beras kosong.. yerlah.. hasil tangan ibubapa.. sure terbaik

Sheery Dream Cakes said... [Reply to comment]

sedapnyaa.. beras kampung memang best.. tapi kena beli kat kota kinabalu baru dapat makan.. hehehe.. kekdg ada jual kat pasar tani labuan gak yang dtg dr sarawak.. sedap.. ;)

Along Maklong said... [Reply to comment]

salam Hasue..
maklong pernah makan nasi dari beras huma ni.. besan maklong dari sabah yang kirim.. sedap..!! hingga rasa nak jilat periuk.. hehehe..

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

assalam sue..sdp ke beras huma tu, tak pernah mkn, nmpk lembut je nasi tu...

akk pun kalo blk kg mmg suka mkn n tgk, tulun tu sikit2, selalu bonda yg msk heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...