Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, June 21, 2012

Resepi Kerapu Masak Tiga Rasa

Adehh...napa laa nampak semak samun sangat ikan kerapu aku nih haa...
Maklum laa bahan2 pun main campak ikut suka hati jer kan.. dah nak makan tu kita tebas dia masuk pinggan pastu op kos laa masuk perut ikut mulut..pastu,eh takkan kuar ikut mana pun nak bagitau kan..
Bagi penggemar ikan masak tiga rasa,cubalah resepi mudah ni yer..insyaAllah kena dengan selera..

Terima kasih buat Ida atau nama komersialnya sunkist@myresipi.com.. dah lama tak muncul, rindu pulak ngan dia..dulu geng selalu bergurau senda gak ni..
Minta izin ye ida,nak share resepi ni kat sini pulak..

KERAPU MASAK TIGA RASA
Resepi:sunkist@myresipi.com
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan ( 5 orang )

Seekor ikan kerapu
2 biji bawang putih - dicincang halus
5 biji bawang merah - dicincang halus
8 biji cili merah - dicincang halus (kalau suka pedas boleh gandakan cili ataupun guna cili api)
2 biji tomato - dipotong dadu
2 kerat nenas - di potong dadu
2 sudu cili boh
3 sudu sos tiram
2 sudu sos ikan
Sedikit daun ketumbar
1 sudu besar tepung jagung
serbuk kunyit, garam, gula & serbuk perasa
Minyak

Cara-cara

Ikan dibersihkan dan dilumurkan dengan garam, serbuk kunyit, cili boh & tepung jagung. Goreng ikan tersebut sehingga garing. Angkat & toskan.
Panaskan minyak di dalam kuali lain dan masukkan bawang putih yg dicincang & goreng sehingga separuh kekuningan. Kemudian masukkan bawang merah & goreng lagi sehingga naik bau.
Masukkan lada merah yg telah dicincang tadi & goreng seketika. Kemudian, masukkan pula nenas.
Masukkan tomato cincang, sos tiram, sos ikan, gula, garam, bahan perasa & tepung jagung yg telah dibancuh dgn air.
Apabila sudah masak, tuang kuah tadi ke atas ikan dan hiaskan dengan daun ketumbar.

Takut korang tak nampak yang menu nih adalah ikan..aku selakkan sedikit isinya..hehehe
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

14 Komen Di Sini:

Saya Disini said... [Reply to comment]

sedpnye

mrs kayrul said... [Reply to comment]

aduh tengok orang buat semua sedap...pusing2 makan2 kat kedai gak..hehehe

Zaliedana said... [Reply to comment]

Amboiiiii tayang kerapu lak eks,huhu kat sini mahal tuuu..Kak sue rajin eks hapdet blog skng nih,jeles aiiii..Kerapu febret hb nih..tapi bini dia xmkn,huhu duk tgu2 gak kut2lah time peknen nih leh ngidam2 n tingin nk mkn ikang kan,xler pula..

Shahriah Abdullah Novelis said... [Reply to comment]

Fuyoohhh sedap niiiiiii.... belum makan nasi dari siang ni... huaaa nak masak dapur dah cuci berkelinyau.. nampaknya kena makan luar jugak malam ni hehehee....

FnF Simple Life said... [Reply to comment]

aduh sedapnye...lagi pulak ada mcm2 sayur2an kat kuah tu...sukaaa sgt mkn ikan kerapu/siakap 3 rasa...kat restoren masakan panas tu mahal kan...padahal nk buatnye takde la susah mana pun...tq 4 sharing ye

ibh_sue said... [Reply to comment]

Lapoooo...Sedapnya ...Kna balik ni singgah kedai la jawabnya..Hihihiii

Subhie Arun said... [Reply to comment]

fuyoh...lapar tgk...berwarna warni

sury_masury said... [Reply to comment]

laju jet nya mengupdate...ada ikan kerapu eh..lmk x masak ikan tok..kl tok blh tahan juak rega nya sue.suka juak masak cam tok,main campak2 jak hehhe..tpi nang nyaman ooo..mbak ctok sekor ikan ya kei lauk tok,tukar ngn tempuyak tok..cepat gik..hehhe..

♥♥azatiesayang ♥♥ said... [Reply to comment]

Salam Hsue...dah lama ikan kerapu xnaik umah k.atie :D.
Nampak sedap...lapar lak perot jdnya :)

inaku79 said... [Reply to comment]

baru nak cakap nape ikan tu malu2 kucen, nasib baik gambar bawah tu ada kasi selak...hehehe

ni klu makan kt kedai mau koman2 30 hengget gak sekor ni ;)

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, sedap nampak kerapu tu isi putih, masak sendiri puas hati, main campak je apa nak campak heheh, kalo kat kedai mmg mahal la nak mkn ikan kerapu atau siakap.

Tah mana hilangnya sunkist tu, rindu zaman ym dulu. fb pun jarang2 ada

~~zana@pb~~ said... [Reply to comment]

Haha...eh..masuk rumah org terus gelak, bkn nk bg slm. Tu....patutnya nma resipi ni Kerapu Berselimut, nak mkn kena kuak lentang, baru jumpa...hehe...jgn marah Hasue, santek header!

Citarasa Rinduan said... [Reply to comment]

wahhhh

pasti bau daun ketumbar menambat selera.. kalau dapat ratah gitu tanpa nasi.. sedap

Nina Mirza said... [Reply to comment]

Amboi ~~~~ Meriah nyerr !!!
Suka sukaaa...

paling best part last, "selakkan sikit isinya tuk nampak menu nyer adalah IKAN"
hehehee . . ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...