Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, February 1, 2010

Ayam Bakar Blackpepper Bermayonis

Salam bersiaran kembali..
Dah berapa hari tak update blog..ada orang kesah?ah,x kisah pun takpe..kite tetap rindu nak blogging juge...ehe

Oklah,menu pertama ditayangkan bulan Februari adalah ayam bakar.
Salah satu cara nak tau ayam dah masak ke tidak kat bahagian dalam tu,cuba cucuk isi ayam(guna pisau atau cake tester ke..) bahagian paling berisi(seperti peha ayam atau dada ayam) dan apabila jusnya keluar jernih tanpa darah bermakna ayam kita dah masak..dan lain kali,kita dah tahu berapa lama nak set oven kita untuk masak ayam tu..

Ayam ni kalau masaknya terlalu kering,kurang sedapnya..kan!

Resepi ni asal dari Ros, tapi amik dari umah kak ina..tq keduanya :)

Bahan-bahan
• 1/2 ekor ayam ( bersihkan dan cucuk dengan garpu)
• 1 sudu kecil blackpaper
• 2 cm halia ( agak-agak je)
• 2 biji bawang putih
• 1/4 biji bawang besar
• 1 sudu besar madu
• 1 sudu besar gula
• 1 sudu kecil kicap manis
• 1/2 sudu kecil garam
• 2 sudu besar mayonis
• sedikit lada sulah

Cara-cara
• Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, madu dan lada hitam.
• Masukkan ayam dan akhir sekali letakkan mayonis, gaul sebati dan perap di dalam peti ais selama 2 atau 3 jam, bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit, sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba. ( kalau perap lagi lama lagi sedap ayam bakar ni, dan bakar biar perang sikit permukaan ayam tu)

Kalau ayam,bahagian kepak selalunya kite sambar dulu..yummy!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Wednesday, January 27, 2010

Puding Roti Coklat Chips

Sebenarnya puding roti bukan peberet kat umah nih.. tak tau nape..tp memandangkan ada lebihan roti tu dari terbuang begitu saja..tu yang buat puding/ bingka ceklat nih...
Nak buat tu senang jek..koyak2kan roti,buh dalam bekas..pastu tuang adunan atasnya dan tabur coklat chips...adunannya leh rujuk adunan untuk tart telur.
Sedap gak makan bingka perisa coklat gini kann...

Lagi enak kalo dimakan sejuk... :D

Ini resepinya untuk Sue@Nenie dan mereka yg nak mencuba yer..

Bahan2:
  • Roti putih secukupnya
  • 1 cawan susu segar perisa coklat
  • 1 cawan air
  • 4 biji telur
  • 3/4 cawan gula halus
  • 1 tbs tepung kastad
  • 1/2 tbs esen vanilla
  • Coklat chips secukupnya
Cara2:
  1. Panaskan oven ke suhu 180c
  2. Koyak2kan roti dan letak didalam bekas yang sudah digris mentega / atau boleh juga guna ramekin -
  3. Campurkan semua bahan2 lain dan kacau perlahan sehingga gula benar2 larut.
  4. Tapiskan dan tuangkan ke dalam bekas berisi roti tadi sehingga penuh dan menutupi roti
  5. Taburkan coklat chips dan bakar selama 20-25 minit bergantung pada jenis oven masing2..Selamat mencuba :)
P/s: Sibuk me'refresh'...asyik kuar 'page load error'... :P
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Monday, January 25, 2010

Apple Crumble

Honestly,memang sedap apple crumble yg simple ni..bagi penggemar epal sekelian,harus dicuba yer..thanks to Ijayuji dan kak ina yg promote resepi ni...hehe
Tapi memandangkan masa buat ni my hero takde kat umah so aku layan sorang2 jek..opps,berdua..sebab eyana ok jek bila aku suap..hihih...masih ada lagik dlm esbok tu.hehe..so sapa2 lum try lagi tu,even korang tak suka epal crumble..try laa buat sekali ekk..kot2 berkenan ke..

Dah macam iras2 pai epal lak ..ehe..guna epal hijau 2 biji dan epal yg saiz agak besar tu guna setengah bijik jek...rasa masam2 manis gitu.ala2 citer P.Ramlee.. :D

Oklah..resepi nih c n p dari rumah Ijayuji ..tq2

Bahan-bahan

Utk Crumble *loyang 18cm
• 100g tepung gandum
• 40g gula
• 80g butter sejuk dr peti ais
• sedikit garam
Utk Inti
• 3 biji epal - kupas dan potong dadu
• 2 sudu mkn gula perang
• 1/2 sudu kecil serbuk cinnamon

Cara-cara

• Satukan semua bhn crumble sehingga menjadi serbuk breadcrumb. ketepikan.
• Dalam mangkuk lain, satukan semua inti dan gaul sebati. ketepikan.
• Ambil sedikit dr adunan crumb dan tekan padat di dasar loyang.tk perlu terlalu tebal. (tp jika ingin lapisan tebal wat adunan crumble 11/2 adunan).Bakar sekejap dlm 10minit.
• Kemudian masukkan inti. Tutup inti dengan menaburkan lebihan crumb tadi.
• Bakar lagi suhu 180 hingga kekuning2an.
• Siap dihidang. Enak juga jika dimasukkan ke dalam peti sejuk.

Dessert omputih nih kalo bagi kita org melayu nih layan ngan teh o petang2 pun layan jek kan..hehe
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...