Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, October 17, 2012

Resepi Kek Baldu Merah Dan Cheese Frosting

Selamat petang..
Hari ni baru nak update resepi kek velvet yang dah aku cuba minggu lepas..eh minggu yang satu lagi kot..ke minggu sebelum tu lagi..hee..lupa lak...kat bawah ni sebenarnya dua kek velvet yang berbeza..dalam seminggu buat 2 bijik velvet cake..untuk makan2 jer..memang demam velvet kot masa tu..oh yee...sebab mek izah daut yang duk promote baekkk punya masa tu laa..tu yang geram nak ngetest sendiri tuu..hehe. Pasni kalau terrrgemuk ke,kan tau laa nak salahkan siapa.kehkeh..

Jom laa cuci mata dan kot2 berkenan nak mencuba sendiri,boleh laa mula list kan bahan2 yang belum ada stok tu yer..lepas tu boleh shopping..! ..


Selalu bagitau resepi kek dulu kan...sekarang kita bagitau resepi topping atau frostingnya dulu..haaa..untuk cheese frosting yang sedappp nih..terima kasih buat Anna Qawina yang kongsikan resepi best ni kat blog beliau sekali dengan resepi kek velvet yang aneka tekstur dan rupa.. Kalau agak2 malas nak buat...buat anda yang berada di sekitar Ampang dan kawasan yang sewaktu dengannya..boleh jer order terus dari anna yer.. sila laa berkunjung cuci mata di blog Anna Qawina(klik) untuk pilihan kek2 yang disukai.

RESEPI KRIM CHEESE FROSTING
Sumber Rujukan: Anna Qawina@qasseh azzahra
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
  • 500 grm whipping cream-brand VIVO -hasue guna value pride
  • 250 grm cream Cheese-brand Phillidephea
  • 60 grm gula icing
  • 110 grm mentega
  • 2 titik lemon paste
Cara -cara :
  • Pukul whipping cream hingga kental. ketepikan
  • Dalam bekas lain, pukul krim keju bersama semua bahan lain hingga berkrim.
  • Satukan whipping cream tadi bersama krim keju, gaul sebati, boleh juga  pukul dengan mixer dengan kelajuan perlahan.
  • Boleh digunakan untuk menghias kek anda
Kek yang di bawah ni gunakan resepi di bawah ni yer...sedap dan gebuss...terima kasih lagi sekali yer anna.. angkut lagi resepi dari blog anna nih untuk memudahkan rujukan di masa mendatang..^_^

RESEPI RED VELVET CAKE -MOIST
Sumber : Nurul@Cakes2U
dan  AnnaQawina.blogspot.com
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan
 
A: 
  • 300 g tepung gandum
  • 2 camb serbuk koko
  • 2 camt baking powder
  • 1 camt soda bicarbonate
  • 1 camt garam
B:
  • 125 g mentega tawar*Ana guna buttercup - hasue guna mentega anchor
  • 280 g gula castor
C:
  • 2 biji telur (gred B)
D:
  • 1 camt esen vanilla
  • 1 camt cuka putih @cuka kurma
  • 1 camb pewarna merah
E:
  • 240ml buttermilk (Campurkan 1 cawan susu segar @ susu cair dengan 1 sdb cuka. Biarkan sebati bersama selama 10 minit sebelum digunakan.)

 CARA-CARA:
  • Ayak (A)-ketepikan
  • Pukul (B) sampai kembang & ringan.Masukkan (C) satu persatu dan pukul lagi
  • Masukkan (D)-pukul hingga sebati
  • Masukkan tepung yg diselang seli dgn buttermilk-pukul hingga sebati.
  • Alas & gris loyang saiz 9" dengan baking paper. Tuang adunan kek dan bakar hingga masak.
  • Atau masukkan adunan dalam acuan cupcake sebanyak 1/2 cup sahaja dan bakar pada suhu 180c @ 15 ke 20 minit.
  • Sejukkan dan hiaskan dgn cream cheese icing.

Kedua2 kek guna cheese frosting yang sama dan resepi kek yang lebih kurang nak sama...dua2 pun nyumm2..dan frosting keju tu memang membantu menyedapkannya.. selamat mencuba!
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Resepi Apam Mentega

Assalamualaikum..

Sarapan apa pagi ni atau nak masak menu apa untuk minum petang nanti? Jika masih tercari2..apa kata anda cuba menu yang simple tapi sangat enak ini... apam mentega ni sudah ramai rakan blogger masak2 yang mencubanya sendiri.. nak sebut satu persatu pun tak larat ni..kang ada pulak nama yang tertinggal..hehe. Jadi jangan ragu2 untuk mencuba sendiri yer puan2. Memang ternyata mudah dan sedapp!

Terima kasih untuk kak Fiza yang kongsikan resepi nih kat myresipi.com.. kak fiza juga dikenali sebagai kak So fea dalam arena blogging ni..boleh la berkunjung ke blog beliau di SINI..
Terima kasih juga ye buat semua rakan2 blogger yang promote resepi ni kat blog masing2..

Untuk resepi apam mentega,disertakan di sini resepinya untuk memudahkan rujukan di masa akan datang.. untuk warna apam yang lebih gelap, disyorkan tambah sedikit browning sugar.. :)

APAM MENTEGA
Resepi n Sumber: Kak Fiza@myresipi.com
By: HaSue @ sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan ( +-50 biji )

  • (A) Bahan2 utk gula hangus:-
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega
  • (B)
  • 1 cawan gula pasir
  • 4 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila 
  • Sedikit browning sugar- hasue tambah

Cara-cara

  1. cara buat gula hangus: masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  2. padamkan api dan masukkan air.nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  3. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
  4. kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  5. perap selama 1/2 jam.
  6. panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
  7. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.
  8. selamat mencuba.......
Teksturnya seakan kek mentega..lembut dan gebu..dan sedap! Rugi jika tak cuba sendiri...nyummm2
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Monday, October 15, 2012

Kuih Peniram ..kuih tradisi popular

Assalamualaikum..

Selamat pagiiiii... !
Alhamdulillah ye, bertemu lagi kita di arena blogging antarabangsa...eheee....rindunya nak ngetuk kibod..hehe.. rindu juga dengan pengunjung blog nih..lama pulak aku tenggelam kan..mesti korang pun rindu kat aku kan*perasan2..hahak..  Aku bukan apa,sebenarnya merajuk dengan blogger.com sebab tak bagi guna old interface dah..kena paksa jugak guna yang baru nih..seksa jiwa raga guna new interface nih dengan line tenet yang siput ok..sungguh perlahan kelakuannya me'loading'..huhuuu..tapi lepas merajuk2 tu tak juga kena pujuk...terpaksa laa mujuk diri sendiri kan..macam takde keje jek..hahak. Takpelah,kita pelan2 gitu kan...i'll try my best k. haaa,tengok2...ni antara skrip pujuk diri sendiri la ni..

Oklah,tanpa intro panjang2 sangat..kite teruskan perbicaraan kita ke menu best ni.. aaa,menu ni pastinya dikenali ramai rakyat jelata seluruh malaysia kan.. sedangkan incik google kenal,takkan korang tak kenal kan..hehe. Selain nama peniram,kuih ni kalo kat tempat korang apa agaknya? Telinga keling?Dasyat tul nama tu..kalo kat sarawak biasanya kuih ni saiz besar sket pastu ada 4 lubang..panggil kuih redam,ada yang sebut kuih adam..macam2 gelaran kan. Tapi rasa lebih kurang jek.
Baiklah,sebenarnya.. kuih ni aku dah cuba banyakkkkk kali membuatnya..banyak  tu ada la dalam 2-3 kali.kehkeh..Namun hampa~...*muka memandang ke laut*

Tapi kali ni..kira yang paling menjadi dah pada aku,pastu syok je makan ahli umah ni termasuk zhariff..sebab dia pun syok je makan aku tengok..tu maksudnya dah ok laa tu kan..kalo keras kejung sapa nak ngadap ye tak..



Kuih ni kan,dia memang rangup je masa panas2 tu..pastu rapuh masa sejuk...dia tak keras atau liat..so ok sangat laa pada aku yang beginner neh..korang yang dah biasa bisnes meh ngadap skrin bagi tips kat kitorang kalau ade.hee..
Oleh itu,aku nak berterima kasih la kat sarinahanis ni sebab share resepi ni kat myr ek. Minta izin nak kongsikan kat sini pula.. aku buat suku jer dari sukatan..dapat dalam 80-100 bijik kot.lupa dah aku.hee

KUIH PENIRAM
Resepi:Sarinahanis@myresipi.com
By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan ( kalau sekilo tepung boleh dapat 300~400 biji )

1 kampit tepung beras yg 1kg (saya biasa guna cap teratai)-hasue guna cap gajah
900gm gula merah -hasue guna gula apong
2 1/2 cawan air ( saya sukat guna cawan yg bertangkai biasa buat minum teh tu)
segenggam tepung gandum
minyak secukupnya untuk menggoreng(guna minyak yg agak banyak untuk goreng terendam)


Cara-cara

Masak gula dengan air sampai mendidih,..perlahankan api supaya air gula tidak melimpah,..kacau sampai gula betul-betul hancur.
Tapiskan air gula terus ke dalam tepung sambil di kacau agar tepung tidak berketul-ketul...(tuang masa air gula panas-panas)

setelah sejuk sedikit,..uli bancuhan tepung macam uli roti canai,...pastikan adunan tidak terlalu keras dan tidak terlalu lembut,..agak2 boleh di canai macam nak buat biskut.

perapkan semalaman,bila nak goreng canaikan atas plastik yg telah disapu sedikit minyak supaya tidak melekat. terapkan guna acuan donat,..acuan ni siap ada lubang kat tengahnya,..so x payahlah guna jari or anything utk melubangkannya. Pastikan minyak betul2 panas bila nak menggoreng,..try masukkan 1 dulu...klau cepat je timbulnya n x hancur...menjadilah tu...kalau minyak terlalu panas...pandai2lah slowkan api tu yer....kang hangus plak kuih tu...selamat mencuba,..semoga berjaya!!




Aaa.. ni laaa antara hasil yang aku buat sendiri ni....kira ok laa tu kan..walaupun tak secomel yang orang jual punya tuu..nih pun bajet yang paling comel dah ni suh posing untuk blog..yang tak berapa nak comel jadi bahan uji rasa dulu laaa kan..hee.. yang berlubang 4 kan,tu biasa tengok kalau kat sarawak nih..saiz lak ada yang besar dan ada yang kecil. Tapi yang dijual pun tak sama rasa kannn...ade yang liat pun ada,yang terlebih rapuh pun ada..


Tekstur dalaman..rapuh dan sedappppp! Selamat mencuba sendiri ye korang... buat laa malam,esok paginya boleh goreng.. ^_^
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...