Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Sunday, November 18, 2012

Durian ini hanya ada di Sarawak kah?

Assalammualaikum.. Entri pertama bulan ni dan yang pertama juga tahun ni(tahun islam) Saja nak buat tayangan amal durian yang femes di sarawak nih..

Asal balik kampung jer nak tayang buah2an..ek?huhuu...
Eh sebenarnya tak bole nak celoteh pepanjang la..jap lagi ada program lain pulak..
Saja memanaskan kembali enjin blog..heh. :-D

Nama panggilan durian nih bagi penduduk tempatan adalah durian ukak,durian puluk,durian pakan atau nyekak..aaaa,see?see? banyak nama untuk  sarawakian namakan durian yang sama..tu ada lagi nama yang belum diketahui kot..hihi...maklum laa,banyak kaum kan!

Sebenarnya,isi durian ni tak semestinya dapat yang sedap dan memenuhi citarasa masing2...macam durian putih biasa tu jugak..ada yang sedap,ada yang kureng..kalo first time merasa dapat yang rasa kureng...nasib badan lerrr..kan..hee

Ada yang isi tebal,biji nipis..ada yang isi nipis jugak..ahh,macam durian biasa jer..cuma tak creamy laaa kan..sesuai juga buat kuih muih ni.. contoh wat pisang goreng..eh!pisang goreng pulek..durian goreng..hee

Contoh hidangan menggunakan durian nih..hehe... Nak buat durian crepe harus diblend sekali dengan whipped cream baru ngam kot sebab tekstur tak creamy kan

Tak kotor sangat tangan kita bila makan durian nih tau..

Persoalannya,ada tak durian nih kat tempat korang?

oklah..jumpa lagi.. ^_^
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

24 Komen Di Sini:

mala said... [Reply to comment]

kat brunei pun ada. semenangjung tak ada rasanya. tak sesuai la dengn tekak kami :-)

HaSue said... [Reply to comment]

@mala
owh..brunei kan dekat je..mesti ada..hihi..
Ada juga org semenanjung yang suka kot..seperti buah dabai kan...tak semua suka,lagi2 kalau tak kena gayanya..cth: dpt buah yg kurang sikit enaknya..buah ni saya pun memilih sikit..yang kurang sedap tu lambat sikit nak ngadap..
tq mala :-)

Putri said... [Reply to comment]

kat sabah ada x..kuning betul isi dia

sury_masury said... [Reply to comment]

Nyaman jak rupa...prnh sik kmk mkn duyan tok oooo???...flashback lokkkkk.....????? :-P

MamaFaMi said... [Reply to comment]

Sket baik ler semalam hubby ada belikan durian. Itupun setelah sekian lama mama meng'hint-hint'. Nak minta terus, takut tak dapat, nanti kecewa. So main hint je la... asal lalu je tepi gerai durian, buat-buat la tarik nafas dalam dalam... ahahaha...

Mak oi, warna durian Hasue, menggamit selera!

tun_telani said... [Reply to comment]

kak sueee.. tun tgh sakit2 badan nii.. smlm g menakluki gua niah.. hihi... ^^
Ooooo... gini dlm dia.. duk jakun2 tgk durian nih, tp xpenah beli lagi. mmg xde kt semenanjung rasanya nih.

Amie said... [Reply to comment]

Cantiklah warnanya Ha Sue... di Sabah tak jumpa lagi...

Hafizah Mohamad said... [Reply to comment]

salam Ha Sue...kalau isi cam tu sebelah penang panggil mangkaq...ha ha ha....tp dia punya kaler perghhhh meleleh air liuq ni....bg fiza suka yg lembut...lemak...ada sikit2 pahit...wahhhh....terangkat ni....dapnya....=)

Ummimanje said... [Reply to comment]

Assalam cik Ha Sue...waduhh...kuningnyaa isi durian tuu..leleh air lior kak Ummi ni...terasa nk makan la pulak....Sue dok tayang durian kuning tu...pokoknya adaka durian camtu la nii....waduhh...^^

miss fluffy said... [Reply to comment]

arghhh kuningnya!!sedap nmpk TT__TT

QASEEH HATIKU QASEEH said... [Reply to comment]

D sabah ada durian mcm nie...n ada lg yg kaler oren or kemerah2an...mmg ikut nasib jg...klu dpt yg lemak2 tu wlu pn kecik2 n nipis isi nya tetap x lwn durian yg putih tu...sgt2 lemak...tp ssh mo dpt skrg...n harga opkos mhl gilak...tp mo mkn tutup mata ja tinguk tu harga...asal merasa...

Ann Cake House said... [Reply to comment]

wahhhh..nak try jugak nih! skrg ni kt joho pun tgh musim tp durian semenanjung la. pi kedah makan durian tailand pun tak macamni.

kena masuk wishlist ni!

EmbunRosaliza said... [Reply to comment]

Assalam sue, akk rasa tak ada kut durian mcm ni kat semenanjung, ada juga durian yg kaler mcm ni tapi kita panggil durian kunyit, isinya mmg sedap lemak manis dan berkrimmmmm.

Sangat menarik kelaer durian ni, tapi nampak isinya mcm keras sikit kan, eh mandai je

Sue @ Nenie said... [Reply to comment]

Salam...Cantik kaler doyan ni, tapi ehhhh..isinya tak sememehkan tanganlah..goreng clop tepong mesti sedap ni

nurul said... [Reply to comment]

sedapnya!!
www.the-simpleme.blogspot.com

jaakechik said... [Reply to comment]

kalo kat kelate durian yg kuning cantik (oren) mcm ni dipanggil durian kunyit....

ibh_sue said... [Reply to comment]

Dah..dah..Akak singgah kejap ja..Nak balik cepat2..Menciiii..Tak tahan tgk durian tu..Eke3

HaSue said... [Reply to comment]

@Putri
Tak sure la putri..adik sy kata x jumpa lg selama dia kat sana..mungkin ade kot? Dr brunei ke..hee

HaSue said... [Reply to comment]

@sury_masurymun x pnh makan nang maok buang negeri ktk tok..hihih

HaSue said... [Reply to comment]

@MamaFaMi
Hahaha...main hint2 yer mama,.sibbaik incik hb paham.kalo tak,sampai ke sudah main hint x dpt2.kekeke...lenkali kalo x phmm gak kena hint byk skit...asyik sebut duriaaannnn je..ala2 ngidam.haha

HaSue said... [Reply to comment]

@tun_telanimesti dah ramping balik dr gua niah ye tun..dh lama akak x gi sana.. Baru 2 ke 3 kali pg sana..lupa lak..hee..
Rugi tun kalo x cuba aneka jenis durian kat srwk nih..lgpun durian ni bmusim kn,bukan spjg masa ade.. Sedap ke x tu depend gak

HaSue said... [Reply to comment]

@Amie jomlah dtg sarawak kak..guna jalan darat..leh angkut byk skit..

HaSue said... [Reply to comment]

@Hafizah Mohamad
W'kumsalam..
Ada ye kat penang durian ni? Kena cari ke sana la kalo org yg x pnh jumpa kan..hehe

NEKCIK said... [Reply to comment]

Salam Hasue..seksa jiwa tengok gambar doyan ni..peminatvsetia..tapi demi kesihatan..makan lah seulas dua..kalu ikut hati 2 biji pun okay

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...