Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Wednesday, October 13, 2010

'Ter'menjadinya Kuih Penyaram..

Sebenarnya kan,asalnya aku nak buat kuih peniram/kuih telinga keling/kuih denderam..atau apa saja nama lain bg kuih seperti dalam buku resepi kat bawah nih.. ingatkan leh pakai resepi tu ler kan,siap sertakan gambar bersama resepi..malangnya bila aku adun betul2 ikut resepi cair laa pulak..nak terap macammana kan... adunan tu mengingatkan aku pada adunan kuih penyaram(kat tempat aku panggil kuih penyaram) atau cucur jawa(nama kuih ni aku tau melalui myR) atau apa saja namanya kat tempat korang...
Sebelum ni aku buat kuih ni guna resepi kakak aku..terus terang cakap,resepi tu lebih lembut n sedap laa dari yang ni sebab guna 100% gula apong x campur pun gula pasir..

Bukan main semangat je nak cuba buat kuih ni..tapi jadi kuih lain lak..huhu...sabor jela ek!

Kuih ni juga dikenali ramai kat tempat aku sebagai kuih tradisional dan wajib ada semasa majlis makan tahun dibungkus bersama 'kelupis'..
Ia nampak cantik dan menjadi jika ada 'bibir' kat tepi tu..kalo rata jer macam x jadi lak...selain dari 'bibir' tu,tekstur dalam kuih juga berliang atau ada ruang2 gitu..

Kuih ni digoreng/cucur satu persatu dengan minyak yang secukupnya sahaja..pastu gunalah lidi nak angkat dari minyak tu n toskan kejap kat tepi sebelum diangkat..
lagi satu kalo ikutkan kuih ni ada kuali khasnya sendiri,kecik hitam sediakala gitu..tapi aku guna kuali biasa jer leh jadi jugak rupanya..hehe

Apa nama kuih ni kat tempat korang? Atau ada yang x pernah tengok?
Kalo kat sarawak,sabah,brunei rasanya biasa tengok n panggil nama yang sama/lebih kurang jer rasanya..hehe

UPDATED:
Walaupun resepi ni x selembut yang sepatutnya..aku update juga resepinya kot2 ada yg nak mencuba yer...lagipun resepi ni not bad gak ler..dah sejuk tu xde laa keras kejung..hehe..
insyaallah lain kali kita buat yang betul2 lembut pula.. selamat mencuba!

Bahan2:
  • 250g tepung beras
  • 250g tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 2 cawan air
  • 1 1/2 cawan gula melaka (hasue guna gula apong)
  • Minyak secukupnya untuk menggoreng
  • Sedikit garam
Cara2:
  1. Ayak tepung gandum dan tepung beras bersama. Masukkan gula pasir,garam dan gaulkan rata
  2. Larutkan gula melaka bersama air,tapiskan.
  3. Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam tepung dan gaul sebati.
  4. Biarkan 30 minit
  5. Panaskan dalam 3/4 cawan minyak masak dan senduk 1 adunan. goreng sehingga kembang baru dibalikkan.
  6. Angkat dan toskan minyaknya.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

13 Komen Di Sini:

Anna Qawina said... [Reply to comment]

Sue..apo kato mung "ter"campak sikit kat sini..mesti "ter"baek punyolah..hikhik

HaSue said... [Reply to comment]

Anna:sabor jerla kawe ngan demo nih..ahak.. kalo 'ter'campak ke sano,mesti 'ter'tadah tgn jugok tunggu kuih klate mari nih anna..ngehehee

Jiya said... [Reply to comment]

teringat kuih penjaram arwah nenek belah mak.. huuu rindu nak makan

HaSue said... [Reply to comment]

Jiya:haaa...org sabah sebut penjaram eh jiya...si milla pun sebut gitu gak aritu..hehe

Azmiezas said... [Reply to comment]

kita suka kueh ni, sangat suka..serius..boleh habiskan 5 keping sekaligus..hehehe..

♥♥azatiesayang ♥♥ said... [Reply to comment]

salam hasue...k.atie xpernah makan kuih nie..(jakun kejap...hikhik)!biasa tgk org jual..

Eliza said... [Reply to comment]

Salam. Sue, ikut resepi ni rasanya ok tak lembutnya? sbbnya akak penah ikut mcm2 resepi tapi mostly keras dan liat, nak kunyah pun menyampah..last sekali buang dlm tong sampah..

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply to comment]

hasue.. kalau kuih tu dulu2 masa akak sekolah pernah beli.. akak panggil kuih topi.. kekeke.. sebab tak tau nama kuihnya.. tp skrg baru tau ada org panggil kuih tu cucur jawa..
kalau kuih yg ada lobang2 tu akak panggil telinga keling.. tp tak tahan mkn sbb manis sesangat..

HaSue said... [Reply to comment]

Azmiezas:hb n anak sulung kite pun suka sangat kuih ni...tp paling best kalo dapat yg lembut dan ori tu ler..x campur gula halus..hehe

Kak atie:wkumsalam...lepas ni bleh laa cuba makan kak..hehe..kalo yg beli tu biasa sue pilih yg kaler itam sket..biasa lembut je

HaSue said... [Reply to comment]

kak Eliza: wkumsalam..terus terang cakap laa kak...kuih ni x laa selembut yang sue buat sebelum ni..rasanya resepi ni ikut resepi org bisnes2 kot..modal kecik..hehe..nanti kalo sue ada buat resepi lembut sue kongsikan eh kak..

kak madihaa: ooo..ada pulak namanya kuih topi ye kak..ekeke.. kalo kuih telinga keling tu pun dah macam2 nama kan..ikut tempat nak panggil apa..kalo kat tempat sue nih lubangnya ada 4..panggil kuih adam/dam. hehe

Anonymous said... [Reply to comment]

Salam...sedap kuih ni..peberet...nanti suruh mak cube resepi ni...selalu cuba wat tak penah jadik...

laila tony said... [Reply to comment]

suka sangat kuih nih..teringat kat kg halaman...tapi kalau guna kuali asal nyer..tengah tu akan menggelembung .pendek kata akan serupa payung..that y lah kalau ada org meninggal kat kg, diorang akan buat kuih nih tuk sedekah..konon payungkan si mati..adat je..

Anonymous said... [Reply to comment]

samalh ngan tmpt sye..pngikl kuih penyaram...sdap tuh...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...