Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Monday, November 26, 2012

Resepi Karipap Rangup Ros

Assalamualaikum..
Bertemu lagi kita.Menu yang bakal ditayangkan ini sudah dicuba resepinya sendiri oleh aku sebanyak dua kali..tapi baru laa terkedek2 nak berkongsi kat sini lantaran kesibukan dengan tugas harian dan kemalasan nak meng'update' blog yang saling bercampur baur..hehe..

Tapi tak mengapa lah ya,kita update mana yang sempat..
Resepi nih dah dicuba juga ramai blogger masakan yang lain dan pasti ramai yang berpuas hati hasil doh pastry yang rangup ni...walaupun dah sejuk maintain je rangup.. pastu inti karipap ni depend la jugak dengan hasil tangan masing2 ek..kalo dah sedap intinya,maka karipap pun insyaAllah laa sedap..

Tapi aku kan terlebih rajin,jadi aku guna acuan karipap jer...macam membazir je beli acuan tapi tak nak guna kan(haha..padahal malas dan tak mahir mengelim).. bila nak mahir ni pun tak tau laa..ala,janji cepat siap dan sedaappp*pujuk diri sendiri
Pastu aku suka sebenarnya karipap yang berjerawat tu..tapi kali ni cuba laa buat wajah karipap ni halus mulus cam kawan2 yang lain buat.. kira ok laaa tu kan..kiki.

Jom layan resepi lak..terima kasih buat Ros,yang share resepinya..izah yang sebar virus..dan mas..aku amik dari dapo ko ni mas..mintak halal ye..hee..
Resepi di bawah berkaler biru yang dah dibuat oleh kitorang eh...tak panjang sangat nak tulis 'izah,mas dan hasue buat gini'...kang ponin korang nak paham..hehe


Karipap Ros Sedap
Resepi  : Ros Jintanmanis
Sumber : Izahdaut dan Mashitah
 By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Untuk Pastry Rapuh
Bahan :
400 gram tepung gandum
1/2 cawan minyak
2 sudu besar marjerin
1/2 cawan air sejuk ( letak kiub ais)
garam
Untuk Inti Keledek* guna kentang
Bahan :
1 biji keledek saiz besar ( boleh dinganti dengan kentang)
* 5 - 6 biji sederhana kentang
1/2 gengam ikan bilis ( boleh ganti dengan daging atau isi ayam)
2 sudu besar udang kering
2 sudu besar serbuk kari *3 sudu besar
1 sudu besa cili kisar *omit
garam

Cara :
Buat Doh Pastri dulu
1. Campurkan sedikit garam dalam air sejuk, masukkan marjerin di dalam tepung gandum dan sebatikan, kiranya akan jadi seperti berketul-ketul halus, macam serbuk roti, panaskan minyak dan curah di dalam tepung tadi, dengan menggunakan sudu, kacau ke seluruh adunan.
2. Selepas itu curahkan air sejuk tadi dan uli hingga menjadi doh, air jangan masuk semua, kira agak-agaklah kelembutan doh tu, setelah menjadi doh dan doh pemukaan doh agak licin,  masukkan doh ke dalam plastik bersih dan perap di dalam peti ais lebih kurang 1 hingga 2 jam, langkah ini penting bagi mendapatkan doh yang rangup dan senang untuk di canai nanti. *izah tak masukkan dlm peti es, cume biarkan doh yang sudah licin diuli sebati lebih kurang 1/2 jam. Sementara itu boleh buat inti karipap.
Buat Inti Karipap
1. Potong dadu keledek dan rendam dalam air, blender udang kering dan ikan bilis hingga hancur, ketepikan. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar, cili kisar, dan pes serbuk kari hingga garing.
2. Kemudian masukkan bahan yang di blender tadi dan kacau sebati, akhir sekali masukkan keledek dan 1 cawan air, kacau selalu dan biarkan keledek empuk, sesuaikan rasa, masukkan garam, setelah masak dah inti agak kering, tutup api dan sejukkan.

Proses Mengelim
1. Keluarkan doh dari peti ais, dan bahagikan doh pada bahagian kecil, ikut lah nak buat karipap bentuk ape, bulat ke, love ke, bentuk biasa ke, kemudian terap doh bentuk bulat dengan menggunnkan tapak tangan dan isikan inti keledek tadi, kelim seperti biasa, kalau nak guna acuan pun boleh. Ulang langkah tadi hingga doh habis. Panaskan minyak, pastikan minyak betul-betul panas dan tidak menggunakan api yang terlalu besar, goreng hingga keperangan. Angkat dan sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

17 Komen Di Sini:

cahayahidupku.blogspot.my said... [Reply to comment]

Amboi cantik sungguh kejadian karipap ini... halus mulus jer... akak selalu gagal dalam menghasilkan karipap :(

Mas said... [Reply to comment]

rasa nak meleleh air liur aku nengok karipap ko ni sue.....
terbaikkkkkk la...
aku dah nak dekat 10 kali dah buat...
tak jemu2 lagi guna resepi nie....

gambar last tu...
apa motif ko tunjukkan gambar karipap ngan inti...
sajerkkkkk kasi aku terliur..
mentang2 karipap frozenn aku baru jerk abisss...

tapi serius aku cakap...
cantikkk la karipap ko nie..
tergoda abisss aku nengoknya...
dapat kat aku..
10 biji pun tak cukup...
makan masa panas2 best wooo...

hmm..dah byk bebel..
karipap tak dapat2 la juga..
balikkk la...
sambil pegang tapaware kosong...huhuhu

HaSue said... [Reply to comment]

@CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati)
Cantik ke kak? Terima kasih ye...tu kebetulan je tu..selalunya memang tak buat halus2 gini..suka lak yang berjerawat..goreng masa minyak panas..nak halus gini jangan tunggu minyak panas sangat la kan..tapi jangan juga belum panas langsung,takut serap minyak.. nanti akak cuba resepi ros ni pulak..insyaallah sedapp.. :-)

HaSue said... [Reply to comment]

@Mas
Eh! Mas..suka lak aku bace ko bebel panjang2.. tadi aku jenguk blog ko takde entri baru..mesti banyak mende ko nak bebel kan..kekeke..
Tu laa mas,sapa suh ko gode2 aku..kan aku dah terbuat ni haa..lenkali ada resepi best ko gode laa lagi ekk...aku ni mudah je nak mencuba..haha.

Trm kasih mas atas pujian ko tu..walaupun aku rasa tak layak dipuji sebab guna acuan jer banding korang yang rajin mengelim..thi hi hii... ko memang stok karipap frozen manjang ye mas? bagus2..senang aku nak makan karipap kat umah ko..haha...

Ko letak je tupperware ko tu atas meja tu ye mas..sekali ngan penutup dia tau...sebenier katekan.. :D TQ la mas..susah2 je ko bg sebenier..

sury_25february said... [Reply to comment]

Uikkk....xda karan sempat juak on9 cik kak...kacak karipap....hntr ctok ju....lpr mek diat..lamak juak dh x mlh karipap....:-)

JaSSNaNi said... [Reply to comment]

assalamualaikum haSue, nani pun kalau wat karipap kulitnya pakai minyak panas dan air sejuk.. rangup sangat.. better than pakai butter tu.. cepat rasa muak je.. :)
anyway.. last weekend dah buat karipap sampai puas makan.. 70 bijik gak.. 3 days selesai.. tak sempat nk frozen pun.. hahahahahahah giler betul hantu2 karipap..

Unknown said... [Reply to comment]

tengahahri terpandang karipap ni aduhh macam nak terbang di sinunnnn lapar ni wlaaupun baru ja makan heee

ayunidati said... [Reply to comment]

nampak sedap... kulit karipap yang licin...

Anonymous said... [Reply to comment]

Mcm mn nk sukat 400 gm tepung kalau tiada penyukat...agak2 dlm brp cawan...huhu..br nk belajar ..

Anonymous said... [Reply to comment]

Baru buat tadi..sedap sgt, lebih setahun x mkn sbb duduk oversea..thanks utk resepi..first time buat kuih, terus jadi..husband suka sgt.. :)

Unknown said... [Reply to comment]

salam ,

kak mohon keizinan nak share resepi ni nampak sedap:)

tqvm

akmalandwirahitamku said... [Reply to comment]

Sy da cube..kene cube smpi jd..hihi suamiku suke!

Unknown said... [Reply to comment]

trima kaseh sbb kongsi resepi. sy dah buat utk sarapan pagi ni.. mmg rangup dan sedap. pdhal br pertama kali sy buat karipap. terbaik la awak.. tq vm.

Unknown said... [Reply to comment]

trima kaseh sbb kongsi resepi. sy dah buat utk sarapan pagi ni.. mmg rangup dan sedap. pdhal br pertama kali sy buat karipap. terbaik la awak.. tq vm.

Unknown said... [Reply to comment]

Nak Duit Poket dgn guna FB tak??
RM0.15?? sikit kan??
Klik punya klik.. tak sedar, dalam bank dah ada RM250! hehehe.. Seronok laaaa...
daftar FREEE!..just promote jerr.... pastu boleh dapat RM 100 satu hari!...
JOM! ((((CUMA KLIK JE LINK DI BAWAH DAN ANDA AKAN TAHU))):)

KLIK PERCUMA Di: http://iklansticky.com/hop.php?ref=farahlove91

Anonymous said... [Reply to comment]

Salam....wahhh...mmg terliur tgk karipap awak buat ni....saya suka makan karipap. Tapi malas saya ni tahap gaban. I will make sure will try the resepi. Tq

Unknown said... [Reply to comment]

Amboi2..sedap nyeww..terliur tgk karipap tue..huhuuu~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...