Selamat Datang..^_^

Assalamualaikum & Hello To All Viewers..

Terima kasih sudi bertandang ke sini. Blog ini bercerita selalunya bercerita mengenai kehidupan seharian,masakan,tips dan resepi.Diselitkan juga tutorial asas dapur yang mungkin berguna buat mereka yang dalam kekeliruan ketika hendak membuat menu2 tertentu..
Bahasa dalam blog ini adalah tidak formal dan bersifat santai.

Dilarang copy paste gambar2 tanpa kebenaran ye..semua gambar adalah hak milik HaSue dan bukan hak milik setiap insan..
Setiap komen amat dihargai dan kalau berkesempatan pasti dibalas.. Kalau tak sempat nak balas tu jangan marah yea.. singgah la lagi.. ^_^

Thursday, August 2, 2012

Sos Kuah Rojak/Rojak Petis (Homemade)

Assalamualaikum

Korang suka makan rojak? Pernah tak buat petis atau kuah rojak tu sendiri? Kalau tak pernah lagi marilah kita buat sendiri sebab resepi dah ada ni..insyaAllah menjadi.. Aku dah cuba buat sendiri resepi dari DJ nih,alhamdulillah..hasilnya tidak mengecewakan. Buat pula di bulan puasa ni,main agak jer laa kan..nasib baik bila dah makan tu cukup rasa segalanya seperti aku bayangkan..kena adjust sendiri rasa masin pedas tu ye.

Selain dibuat rojak buah,rojak sayur,atau apa saja keturunan rojak aku memang suka je..janji sedap. Eh ada ke orang suka makan yang tak sedap ek..heh.
Selain untuk rojak,aku suka kalo cicah pisang goreng dengan petis ni..kalau rajin,cairkan la sedikit ye..sedap ko..pisang goreng rangup cicah petis..ada lagi pisang masak kat dapur nun. dah 2 malam berturut2 duk goreng pisang..memang tak jemu laa kan pisang goreng nih..kalau orang jual pun memang pisang goreng laku jek..
Ni aphal tah citer pisang goreng lak kat entri petis rojak nih.

Dah,meh layan resepi. Terima kasih kat Dayangjack yang kongsikan resepi yang asalnya dari ibu saudara merangkap ibu angkatnya..minta izin nak panjangkan ke sini pula ya DJ ku sayang..hihi...tqvm.. untuk resepi asal tu sila klik kat linknya di bawah ye... :)


Sos Kuah Rojak/Rojak Petis(homemade)
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan :

1/2 botol kecil kicap lemak masin (lebih kurang 200 ml)
300g gula apong/gula merah/gula melaka atau secukupnya
gula pasir secukupnya jika perlu
1 buku kecil belacan bakar(dihancurkan)
1/2 botol kecil sos cili
3/4 atau 1 cawan cili asli blended (pedas) / cili kering kisar / cili boh - DJ menggunakan cili asli Walfood-hasue guna cili boh cap sampan
bijan secukupnya (digoreng tanpa minyak)
125g tepung kanji/tepung ubi (tapioca starch) (dibancuh dengan air secukupnya)- hasue kurangkan agar tidak terlalu pekat

Kicap yang HaSue gunakan

Cara-cara membuatnya:
  1. Satukan semua bahan KECUALI bijan dan tepung di dalam periuk/kuali. Dengan api perlahan, masak dan kacau hingga larut dan mendidih. (sila rasa masin, manis dan pedasnya. Jika terkurang, bolehlah tambah apa yang perlu)
  2. Masukkan sedikit demi sedikit tepung kanji sambil dikacau tanpa henti. (Pastikan sentiasa dikacau supaya ia tidak berketul-ketul). Masak hingga kuahnya sedikit pekat dan kelihatan licin.
  3. Akhir sekali barulah dimasukkan bijan yang sudah disangai tadi. Gaulkan rata-rata.Tutupkan api. Biar ia sejuk.
  4. Bolehlah dihidangkan bersama buah-buahan yang digemari. Jangan lupa, taburkan kacang tanah yang sudah dikisar atau perah sedikit limau kasturi bagi yang suka rasanya masam-masam sikit. Selamat mencuba!

Aku suka kuah rojak atau petis yang tidak terlalu pekat.. sendiri buat ni boleh laa adjust ikut citarasa kan..wee~

Rojakku yang tak cukup sifat.Cuma stok mangga,nenas dan timun je ada masa aku buat petis ni..hehe...lain hari aku buat complete aksesori rojak yang aku sukak! Korang pun cuba laa sekali,pasti tak rugi.. ;)
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

12 Komen Di Sini:

Zaliedana said... [Reply to comment]

Wah3..komain lagik tayang kuah rojak..dah ler mmg tingi rojak,bln2 posa nih ssh nk cari rojak tau,huhu..Nnti ler g cari buah2 dulu,pastu cich ngan kuah rojak yg tgh bertapa lam esbok..nak wat sendri jugalah klo rajin..sedp eh kak sue,pe kata akak tlg wat kan,yerwwww gittewwww,hehe..

Saya Disini said... [Reply to comment]

sedpnye

syalinda johari said... [Reply to comment]

raSA NAK meleleh air liur tengok ..sedap sungguh kuahh rojak nih

mokwo® said... [Reply to comment]

orang kata kuah rojak mak bee terbaik..tapi mokwo tak brape sukak..nanti nak try wat sendirik...tak aci tau tayang rojak bulan2 posa...hihi

ibh_sue said... [Reply to comment]

HaSue..Bulan2 pose pekena rojak buah sedap juga kan..Tak pernah buat lagi petis sendiri, biasa beli ja..Lain kali bleh try ni

kakbesah said... [Reply to comment]

wee..rojak buah.. adehh..pandang sipi2 je nih, takut termakruh. apepon memang bestlah kalo dpt ngunyah rojak tu lps2 teraweh. akk xprnh buat kuih sndiri, coz hb rajin beli yg redimed. tringin gak nk try wat sndiri 9t. kdang tu ntah hape2 buah akk cmporkn, epal hijau, lai, selery, sme blasah..hee..

Norzie hany said... [Reply to comment]

Sedapnya.Selalu beli yang dah siap aje.

izahdaut said... [Reply to comment]

comelnya cara kuih ko kat bawah tu.. kecik2 ke tu sue.. tu bukan acuan bulu ke..pelik2 jek bentuk yg cute cute tu..

aku rojak petis dlm petiss aiss aku tuss oun aada lagik.. hehehe rojak mak bee je.mmg terbaikkk

tun_telani said... [Reply to comment]

perghh......... mmg terbaik nmpk kuah rojak petis nih. wat cicah ngan cucur udang pun sedap nih.. stok kuah rojak yg mak mertua tun buat dh habis, kalu terasa nk mkn blh wat sendiri pulak.

Maiyah said... [Reply to comment]

yg slalu buat rojak ni mak le
tp tumpang gak sesekali :D

quinnie said... [Reply to comment]

mak aiiii...pekatnya kuah dia...mesti sedap nih...kita tak pernah buat sendiri sebab tang malas tu terlebih..hahahaha...

ahdaus said... [Reply to comment]


Salam...kalu sesiapa nak kuah rojak mak bee bleh cuba gi ke http://madeinkedah.blogspot.com nie TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...